TOP

77 novoročných predsavzatí pre telo, dušu i ducha

Nový rok nie je novým bielym plátnom. Pokračujeme totiž ďalej vo svojom príbehu, prežívaní, živote. Ale možno by sme predsa radi v niečom ubrali či niečo pridali. Dôležité však nie je len ísť do výkonu a doslova sa nezničiť akýmisi predsavzatiami či výzvami, ale – ako povedal jeden kňaz – dať si predsavzatie po bilancovaní svojho vnútra. Tak sa pozrite, či by vášmu vnútru a jeho rozvoju nepomohlo niečo z ponúkaného.
… pre telo.
  1. Začnite sa zdravšie, vyváženejšie a pravidelnejšie stravovať.
  2. Ak nevaríte, naučte sa variť.
  3. Začnite jesť viac ovocia či zeleniny.
  4. Začnite jesť menej sladkostí.
  5. Dodržiavajte dostatočne pitný režim.
  6. Ak potrebujete schudnúť, podniknite pre to potrebné kroky.
  7. Obmedzte prísun alkoholu alebo cigariet, prípadne kávy.
  8. Ak vo vašom zdravotnom stave nie je niečo v poriadku, vyhľadajte lekára a hľadajte spôsoby, ako to zlepšiť.
  9. Vytvorte si dobrý a dostatočný spánkový režim.
  10. Choďte sa každý deň poprechádzať na čerstvý vzduch aspoň na tridsať minút (alebo obľúbených „desaťtisíc krokov denne).
  11. Trávte viac času na čerstvom vzduchu a na slnku. Choďte na túru.
  12. Nájdite si nejaké cvičenie (stačí aj pár minút denne) na každý deň.
  13. Zvoľte si nejaký šport, ktorý by ste chceli rozvíjať.
  14. Doprajte si dostatok odpočinku.
  15. Využite liečebné procedúry (napríklad masáže), ktoré vám sprostredkujú oddych aj zdravotné benefity.

 

… pre dušu.
  1. Vystúpte zo svojej komfortnej zóny a urobte niečo, čo je pre vás náročné (pre introverta to môže byť aj „obyčajný“ rozhovor).
  2. Viac čítajte. Dajte si nejaký počet kníh, ktoré chcete v tomto roku prečítať. (Odporúčam na značenie napríklad aplikáciu Goodreads.)
  3. Naučte sa nový jazyk, ktorý ste sa už dlho chceli naučiť.
  4. Obmedzte používanie mobilu a sociálnych sietí.
  5. Vyberte si oblasť, v ktorej sa budete vzdelávať.
  6. Veľa cestujte a spoznávajte nové miesta.
  7. Pomôžte ľuďom okolo seba.
  8. Pravidelne si vyčleňte čas pre svojich blízkych priateľov, rodinu.
  9. Stretnite sa s ľuďmi alebo sa ozvite tým, s ktorými ste dlho neboli.
  10. Zapojte sa do nejakej dobročinnej organizácie, služby.
  11. Nájdite si novú záľubu a rozvíjajte ju.
  12. Naučte sa niečo nové.
  13. Praktizujte vďačnosť – každý deň nájdite aspoň tri veci, za ktoré ste vďační.
  14. Ak už dlho chcete niečo zmeniť vo svojej domácnosti, spravte to.
  15. Ak máte problém komunikovať s druhým o tom, čo prežívate, vyberte si človeka či ľudí, pri ktorých sa to budete učiť.
  16. Podnikajte konkrétne kroky k redukcii stresu vo svojom živote.
  17. Ak sa vo svojej práci len trápite, zmeňte ju, ak je to možné.
  18. Objavte svoje dary a rozvíjajte ich.
  19. Ak máte problém so sebaprijatím, urobte konkrétne kroky k prijatiu seba samého.
  20. Naučte sa hrať na nejaký hudobný nástroj.
  21. Naučte sa skutočne počúvať ľudí.
  22. Buďte viac všímaví na potreby ľudí okolo seba.
  23. Doprajte si veci (nemusia byť len materiálne), ktoré máte radi.
  24. Robte veci, ktoré vám prinášajú radosť.
  25. Ak máte problém, s ktorým si neviete rady, navštívte kouča, psychológa, prípadne iného odborníka.

 

 

… pre ducha.
  1. Ak Pán Boh nie je na prvom mieste vo vašom živote, podniknite konkrétne kroky na to, aby sa to zmenilo.
  2. Zaveďte si pevnú rannú a večernú modlitbu.
  3. Prihovárajte sa v modlitbe za rôznych ľudí.
  4. Prijímajte sviatosti (sviatosť zmierenia, Eucharistiu) častejšie a vrúcnejšie ako doteraz.
  5. Začnite viac čítať Sväté písmo. Modlite sa s ním (napríklad metódou lectio divina).
  6. Prečítajte celé Sväté písmo za jeden rok.
  7. Naučte sa niektoré časti Písma naspamäť (napríklad niektoré žalmy).
  8. Nájdite si spôsob modlitby, ktorý vám najviac vyhovuje, a často ho praktizujte.
  9. Ale nebojte sa načrieť aj do bohatej ponuky iných druhov modlitby (Naša viera je v tom skutočne bohatá!).
  10. Každý piatok sa pomodlite krížovú cestu.
  11. Naučte sa pravidelne si spytovať svedomie (napríklad modlitba examen).
  12. Častejšie sa modlite modlitbu svätého ruženca (ak ste sa ju napríklad modlili raz do týždňa, začnite dvakrát; ak vôbec, skúste aspoň raz do týždňa).
  13. Nájdite si čas na adoráciu pred Najsvätejšou sviatosťou oltárnou.
  14. Aspoň raz do týždňa trávte čas v tichosti pred Ježišom.
  15. Naučte sa krátke strelné modlitby a často sa ich počas dňa modlite (napríklad Pane, Ježišu Kriste, Synu Boží, zmiluj sa nado mnou, hriešnym).
  16. Začnite si viesť modlitebný denník.
  17. Nájdite si duchovné sprevádzanie (môže to byť kňaz, rehoľník, rehoľníčka i laik).
  18. Obetujte svoje utrpenie za niekoho iného.
  19. Vyberte si jeden konkrétny hriech a snažte sa ho s Božou milosťou postupne odstrániť. Keď sa vám to podarí, môžete prejsť na ďalší.
  20. Postite sa.
  21. Praktizujte skutky duchovného alebo telesného milosrdenstva.
  22. Čítajte náboženskú literatúru.
  23. Vezmite si knihu denných zamyslení a každodenne si prečítajte príslušný deň.
  24. Počúvajte dobré prednášky, ktoré budú rozvíjať vašu vieru.
  25. Zapojte sa do služby vo farnosti (napríklad ako lektori, akolyti, zbor, miništranti, upratovanie…).
  26. Začnite počúvať najmä gospelovú hudbu, alebo si ju spievajte.
  27. Nájdite si spoločenstvo, do ktorého sa začleníte.
  28. Zrieknite sa niečoho a podeľte sa s druhými.
  29. Slúžte druhým a viďte v nich Krista.
  30. Naučte sa milovať niekoho, koho je pre vás ťažké milovať.
  31. Odpustite ľuďom, na ktorých sa hneváte. A snažte sa, aby „slnko nezapadalo nad vaším hnevom“ (Ef 4, 26).
  32. Dávajte desiatok.
  33. Ponúknite niekomu nezištnú pomoc.
  34. Vyberte si nejakého svätého, zvoľte si ho za svojho tohtoročného patróna, spoznávajte jeho život a proste ho o príhovor. (Alebo ho môžete meniť každý mesiac.)
  35. Napíšte si vlastné litánie a každý deň sa ich modlite.
  36. Choďte na duchovnú obnovu alebo duchovné cvičenia. Je to ako dovolenka s Ježišom!
  37. Choďte na púť.

Komentáre