TOP

Ako prekonať prekážky v modlitbe

Aj by sme sa chceli modliť, ale stále nás niečo ruší. Poznáte to? Zrejme neexistuje osoba, ktorá by nemala s modlitbou problém. Aj diabol sa všemožne snaží prekaziť nám akýkoľvek kontakt s Bohom. Pokúsme sa však nájsť nejaké finty, keď sa nám až tak nedarí.

Mnohí sa sťažujú, že na modlitbu nemajú čas. Nevedia si ju zaradiť do svojho denného režimu. A to je chyba. Osobná modlitba má byť prvotinou dňa. Ak chceme dať Boha na prvé miesto v živote, každodenná modlitba nesmie chýbať. Nemusíme ju realizovať ako to prvé hneď po rozlepení očí. Niekomu pomôžu najprv dobré raňajky či káva a potom nasleduje rozhovor s Bohom.

NA DENNOM PORIADKU

S nedostatkom voľného času bojujú hlavne mamičky s malými deťmi, nikdy totiž dopredu nevedia, či sa im nezobudia, nebudú mať zdravotné problémy, nezaspia od únavy… Ich modlitba je takto neraz prerušená, nesústredená. Určite to však netreba vzdávať. Treba si odsledovať, v akom čase deti najčastejšie spia, kedy býva únava najmenšia – a vtedy si naplánovať osobnú modlitbu. Občas môžu poprosiť manžela, aby v čase modlitby deti postrážil, ak sa inak nedá, a venovať sa vtedy skutočne iba Bohu. Napokon, modliť sa dá aj popri dojčení či kočíkovaní.

K modlitbe treba pristupovať pravidelne každý deň. Mala by sa stať samozrejmou súčasťou denného poriadku. Pravda, sú dni, keď toho Bohu nemáme veľmi čo povedať alebo nám to ani nijako nejde. Ani to však nie je prekážkou. Hlavne tam s ním buďme každý deň, aj keby sme len ticho sedeli. Ak desať minút, tak desať, kto vie dať polhodinu, tak ju dá. Niekto zvláda denne aj hodinu. Každý už sám najlepšie vie, koľko času vie Bohu venovať.

ODSTRÁNIŤ RUŠIVÉ VECI

Prísť do Božej prítomnosti nie je jednoduché. Prebudiť sa do nového dňa či nemyslieť na starosti je neraz problémom. Pri modlitbe by sme sa mali najprv snažiť dať všetko bokom. Stíšiť sa pred ním a uvedomiť si, že vstupujeme do rozhovoru s Bohom. Niekomu pomáha, že si vyhradí priestor pri nejakom obraze, kde má Ježiša alebo hocijaký iný biblický či duchovný námet. Doslova až fyzicky či vizuálne sa vtedy dostaneme bližšie tam, kde treba. Priestor je najlepšie mať tam, kde nás nikto a nič nebude rušiť. Veď aj v Evanjeliu podľa Matúša sa píše: „Ale keď sa ty ideš modliť, vojdi do svojej izby, zatvor za sebou dvere a modli sa k svojmu Otcovi, ktorý je v skrytosti.“ (Mt 6, 6)

Ak sa nám napriek tomu nedarí a stále nás v myšlienkach niečo ruší, treba to odovzdať. Napríklad aj v krátkej modlitbe: „Pane, odovzdávam ti tieto starosti, postaraj sa o ne.“ Niekomu prichádzajú na um samé povinnosti, ktoré treba cez deň vybaviť. Skúsme si ich rýchlo napísať niekde na papier a modliť sa ďalej. Odstrániť z dosahu treba aj všetky iné rušivé veci – nedvíhať telefón, neodpisovať na správy, pokiaľ sa dá a nemodlíme sa z aplikácií v telefóne, tak nezapínať ani ten. A naopak, treba si k modlitbe zobrať všetko, čo nás k nej povzbudí – Sväté písmo, zamyslenia, knihy, piesne s chválami, gitaru a iné pomôcky – podľa toho, čo vieme, že nám pomáha.

UVOĽNIŤ SA A SPRÁVNE DÝCHAŤ

Naša modlitba sa môže stále zlepšovať, chce to vytrvalosť a trpezlivosť. Niekomu sa možno nedarí aj dlhšie či má čas „suchej púšte“, napriek tomu sa treba snažiť naďalej verne prichádzať k osobnej modlitbe. Občas sa treba vedieť správne uvoľniť – pohodlne si sadnúť, prípadne nájsť inú vhodnú polohu tela či pridať gestá – kľaknúť si, dvihnúť ruky, ležať tvárou k zemi…

Na lepšie sústredenie môže pomôcť predstava, že dýchame Ducha Svätého – akoby sme mu odovzdávali svoje starosti a zároveň vdychovali jeho príjemnú „vôňu“. K tomu vieme pridať krátku modlitbu či zvolanie a opakovať ho viackrát, napríklad: „Príď, Pane. Ty si môj Boh.“ Nejde pri tom o to, aby sme sa príliš sústredili na tie slová, ale skôr nám poslúžia na vytesnenie rozptyľujúcich vplyvov a následne na prežitie Božej prítomnosti.

Keď nás stále bude niečo rušiť, netreba z toho robiť veľký problém. Stačí všetko skúšať odznova. Aj Pete Greig, autor knihy Ako sa modliť, píše: „Modlitbu si predstavte ako plavbu člnom po jazere. Keď okolo vás prefrčí motorový čln a prudko vás rozkolíše, netreba sa vzrušovať; doprajte svojim myšlienkam čas, aby sa znovu urovnali, a pokoj sa zanedlho obnoví.“

Pre neposedných či viac energických ľudí je tu ešte jedna rada – dať sa pri modlitbe do pohybu. Zvlášť, ak nám sedavá poloha vôbec nepomáha, ale – naopak – sa všetko napätie zo svetských starostí lepšie odstráni v nejakom pohybe: prechádzke alebo dokonca až v tancovaní.

 

Inšpirujúce knihy pre lepší vzťah s Bohom nájdete tu 

 

 

Komentáre

v Slovo+ od roku 2015

Vyštudovala slovenský jazyk a literatúru, estetickú výchovu na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity. Býva v Prešove s manželom a štyrmi deťmi. Deti vzdeláva doma v rámci individuálneho vzdelávania. K jej záľubám patrí divadlo, dobrá kniha, tanec. V článkoch sa venuje hlavne kultúrnym, rodičovským či manželským témam. Je dlhoročnou členkou spoločenstva MaranaTha v Prešove, kde slúži prevažne v tanečnej chválovej službe.