Recenzia: William Kent Krueger – Sila odpustenia

Keď si ľudia odpustia, hneď je im ľahšie. Má to svoju silu. Avšak toto nie je kniha s návodom, ako to urobiť – je to fiktívny príbeh rozsiahleho románu z obdobia šesťdesiatych rokov minulého storočia.

Dostávame sa do amerického mesta New Bremen v Minnesote a do roku 1961. Celá kniha je vlastne rozprávaním trinásťročného chlapca Franka Druma, hlavného hrdinu. Jeho otec je pastor, mama vedie spevácky zbor a takmer vždy ho sprevádza jeho koktajúci brat Jake. Nemenej významná je aj postava staršej sestry Ariel.

Frank si vlastne po štyridsiatich rokoch spomína na jedno leto, v ktorom toho zažil dosť veľa. Stretol sa v ňom so smrťou ľudí v rôznych podobách: s prirodzenou smrťou, nehodou, vraždou aj samovraždou. A hoci takéto veci zanechávajú hlboké stopy v človeku, Frank ich prijíma ako samozrejmosť a nezdá sa, že by z toho mal nejakú traumu. Skôr sa ako postava len zamýšľa nad smrťou či inými hodnotami.

V diele sa celkovo dej hýbe veľmi pomaly. Postavy síce stále niečo konajú, ale je to vždy skôr v rámci ich prežívania či charakteristiky. Toto sa autorovi po celý čas darí. Vie pekne opísať vlastnosti či vnútorný svet postáv a venuje tomu viac pozornosti ako nejakým vzrušujúcim scénam.

Ak by čitatelia čakali príbeh o bláznivých pubertiakoch s typickým detským či dospievajúcim pohľadom, tak si môžu vydýchnuť. Detskí hrdinovia, aj keď konajú primerane svojmu veku, dajú sa chápať ako vnímaví pozorovatelia celého svojho sveta. Najmä hlavný hrdina Frank akoby mal nad všetkým nadhľad a vie ako rozprávač správne postrehnúť konanie ostatných postáv – a to vďaka tomu, že ide o rozprávanie spomienok už dospelého muža. Tak sa autorovi podarilo napísať to uveriteľne a zároveň vhodne pre dospelých čitateľov.

Autor pridáva kvalitu písania v tom, že vie držať v napätí. Zápletku či konflikt postáv totiž len načrtne a pomaly, postupne odhaľuje a rozuzľuje. Neukazuje tak čitateľom hotovú vec, ale neustálym odďaľovaním a zatajovaním núti čítať ďalej. Takto v diele cítiť veľa tajomstiev, nevypovedaných vecí, vnútorného prežívania postáv a občas si možno budú čitatelia pripadať ako v detektívke.

Na pozadí celého deja je silno prítomný aj motív otca, pastora. Aj keď ho opisuje jeho syn, venuje mu veľa pozornosti a snaží sa prebádať aj jeho duchovné povolanie a prežívanie. Dozvedáme sa tak niečo o jeho stretnutí sa s vojnou, o dôsledkoch, ktoré na ňom zanechala. A napokon, ako to všetko, čo sa deje s jeho rodinou, ľuďmi v meste či ním samým, rieši on v spolupráci s Bohom.

Kniha je tak nielen pekným zážitkom či zaujímavým chlapčenským rozprávaním, ale najmä hlbokým ponorom do prežívania rôznych druhov postáv. Ako bonus k tomu, samozrejme, je prítomný Boh a jeho pôsobenie v celom tomto príbehu.

Recenzia: William Kent Krueger – Sila odpusteniaUKÁŽKA TEXTU

Rodina pastora sa nikdy dlho nezdrží na jednom mieste, čo bolo náročnou súčasťou jeho práce, no podľa očakávaní sme ju všetci museli bez výhrad prijať. Keďže však mama vyrastala v New Bremene a často sme sem chodievali za starými rodičmi, mesto nám nebolo neznáme. Hoci sa otec a Emil Brandt poznali, bol to práve šach raz do týždňa, ktorý ich zblížil. Partia sa vyvíjala pozvoľna a spravidla bola pre otca i Brandta príležitosťou sa porozprávať bez matkinej prítomnosti. Aspoň tak sa mi videlo. Boli to dvaja muži v rovnakom veku, poznačení rovnakou vojnou. A napriek tomu, že Brandt mamu miloval a následne opustil, nezdalo sa, že by to bol problém. Prinajmenšom v tom čase som si to myslel.

(Krueger, 2018, s. 89)

WILLIAM KENT KRUEGER

Americký spisovateľ, ktorý svoje diela zasadzuje do prostredia štátu Minnesota, kde aj žije so svojou manželkou a dvoma deťmi.