Recenzia_Adam Szustak: ešte5minút

Recenzia_Adam Szustak: ešte5minút
Úchvatný titul, ktorý odporúčam všetkými desiatimi azda každej vekovej kategórii.

Viete, akú súvislosť má chameleón a duchovný život a prečo by sme mali byť ako paradajka? Môže mať duchovný život súvislosť s chameleónom, pandou či zebrou? Dá sa prepojiť naša viera s QWERTY klávesnicou a dezertom Monte?

Adam Szustak geniálnym spôsobom ukazuje, že môže. A dokonca má.

Spočiatku vyšli tieto zamyslenia na autorovom YouTubovom kanáli (2015 – 2016). Poľský dominikán v úvode zdôrazňuje, že jeho cieľom je urobiť nás vďaka jeho zamysleniam odvážnymi. Že aj keď sa to, čo píše, môže zdať niekomu banálne a svetské, neexistujú svetské veci – pretože všetko je naplnené Božou prítomnosťou.

Tento vzácny titul by som nazvala „duchovnou encyklopédiou“. Naozaj sa dočítate mnohé zaujímavosti, niečo nové sa dozviete a takýmto jednoduchým spôsobom si prostredníctvom mnohých obrazov, príkladov a prirovnaní osvojíte veľa právd viery.

Každá časť je doplnená fotografiou a celá publikácia má naozaj veľmi hodnotný charakter, nielen čo sa týka obsahu, ale aj vzhľadovo. A na to, aby ste objavili jednu zaujímavosť a jej aplikáciu v duchovnom živote, vám stačí päť minút.

Zaujímavosti z fascinujúceho sveta ľudských možností – napríklad o transformeroch, teológii majonézy či nočných morách. Zo sveta zvierat – o srdci kamzíka, sokoľom zraku i včeľom tanci. O tajomstvách hlbokých vôd, morí, oceánov. Zo sveta rastlín i klímy. Ale aj vskutku zaujímavá časť s názvom #slabosti a slabôstky – o sedadlách v autobuse, vnútornom uchu, alebo napríklad o užitočnej dyslexii.

Toto vzácne pútavé dielko je určite vzácnym prírastkom do každej knižnice. Alebo darom, ktorým nielenže nemáte čo pokaziť, ale práve naopak.

A hoci máte desať, dvadsať, päťdesiat či osemdesiat, nebojte sa po knižke siahnuť.

Stačí päť minút. A… uvidíte. 🙂

Recenzia_Adam Szustak: ešte5minútUKÁŽKA

Kevin v sklenej pasci

Iste viete, že na Vianoce sa pravidelne vysielajú dva filmy: jeden sa volá Sám doma a druhý Smrtonosná pasca. Neviem, či viete, že po premiére Smrtonosnej pasce vošiel do americkej angličtiny výraz označujúci večných ufňukancov. Keď niekto tvrdí, že sa má veľmi zle a nezvláda svoj život, odpovedia mu: „Aj John McClane chcel mať pokojné sviatky.“ Táto veta, ktorá s ironickým humorom rozháňa všetky naše smútky, sa mi veľmi zapáčila.

Spája sa s tým však ešte jeden veľmi zaujímavý príbeh. Keď som bol štvrtý či piaty rok v dominikánskom ráde a bol som ešte len študent teológie, teda nebol som ešte kňazom, prišiel počas Vianoc na kláštornú vrátnicu asi štyridsaťročný muž, ktorý sa chcel porozprávať s kňazom a vyspovedať sa. Brat, ktorý mal službu na vrátnici, nepochopil, o čo mu ide, a tak zavolal mňa. Usadili sme sa teda v kláštornej hovorni a začali sme sa so spomenutým mužom rozprávať. Čo vravel? TOTO: vďaka Smrtonosnej pasci sa cez Vianoce obrátil, a preto sa chcel vyspovedať.

O čo išlo? Muž porozprával, že krátko pred Vianocami si zaumienil odísť od manželky a rodiny a presťahovať sa k inej žene, chcel sa rozviesť. Lenže vo vianočnú noc premietali Smrtonosnú pascu a on si tento film pozrel. Uvedomil si, že John McClane bojoval o svoju rodinu. Bol ochotný obetovať sa a zanechať všetko, aby bojoval o prežitie svojej manželky a zabil nepriateľov… Keď pozeral tento film, spočinula na ňom Božia milosť a zrazu uvidel v McClaneovi seba a v jeho filmovej manželke svoju ženu a pocítil, že je povolaný bojovať o ňu a o svoju rodinu.

Pozri si Sám doma a Smrtonosnú pascu. Myslím si, že budeš mať dobré Vianoce. A hlavne sa nevzdávaj. Bude lepšie.

Kevinov príbeh je v podstate rozprávaním o Ježišovi. Je totiž o malom chlapcovi vo veľkom meste a o jeho nepriateľoch. Nezdá sa ti, že Kevin je ako maličký Ježiš, ktorý musí premôcť svojich protivníkov? Je to evanjelizačný film. Producenti netušili, že vyrobili evanjelizačný film. Zamyslite sa: Pán Ježiš nebil ľudí, ale víťazil nad nimi duchovne. Duchovne premohol zlých ľudí. Iba démonov bil, vohnal do svíň, ktoré samy popadali do vody. To bol veru poriadny výkon!

Kevin – Pán Ježiš.

(Szustak, 2019)

Adam Szustak, OP

Poľský dominikán a YouTuber, ktorý dlhé roky pôsobil v Krakove, kde mal na starosti dominikánsku pastoráciu vysokoškolákov. Zároveň vyštudoval na Akadémii divadelných umení. Teraz žije v kláštore v Lodži, ale najčastejšie je na cestách. Je známym exercitátorom, autorom desiatok kníh a audiokníh. V slovenčine vyšli od neho knihy Evanjelium pre nenormálnych (2017), Vrch prísľubov (2017), Hrniec strachu (2018) a ešte5minút (2019).

0:00