Recenzia_Anselm Grün: Odváž sa začať znovu

Obľúbený autor prináša útle dielko o tom, čo potrebuje každý z nás – o odvahe začať znovu.

Anselm Grün, benediktínsky mních a kňaz, je známy svojou skúsenosťou so sprevádzaním. Vo svojich knihách často prepája duchovný život a psychológiu. Ani táto kniha nie je výnimkou. Rád sa hrá so slovíčkami a výkladmi nemeckých slov osvetľuje nové pohľady, skutočnosti.

Len tridsaťosemstranové útle dielo prináša v krátkych zamysleniach povzbudenia k novým začiatkom v rôznych oblastiach nášho života. Autor dodáva čitateľom odvahu, ktorá je potrebná pre každý nový začiatok, ktorý je vždy spojený s rizikom. Pozýva nás, aby sme sa nebáli začať, prevziať zodpovednosť, hoci aj po tom, čo stroskotáme. Predstavuje Boha ako toho, ktorý je večne nový, a Ducha Svätého, ktorý zas tvorí všetko nové.

Kniha je vhodná aj ako darček, povzbudenie pre tých, ktorí možno chcú začať odznovu, ale nevedia ako. Nezaťažuje čitateľa zbytočnými slovami, ale úderne, krátko, no efektívne povzbudzuje v nových začiatkoch. Je obohatená aj niekoľkými (už na prvý pohľad upokojujúcimi) fotografiami.

A vy náhodou nepotrebujete povzbudenie pre odvahu do nového začiatku?

Recenzia_Anselm Grün: Odváž sa začať znovuUKÁŽKA

Do roly obete však vkĺzneme nielen po tom, keď nás niekto zraní. Často sa cítime ako obeť vonkajších okolností. Cítime sa ako obeť mnohých očakávaní, ktoré sa na nás valia. Nerástli sme pre ne. Nemôžeme zariadiť všetko, čo sa od nás očakáva. Alebo sa cítime ako obeť svojich životných vzorcov, ktoré sa do nás tak hlboko vryli, obeť svojich potrieb, ktoré chcú byť uspokojené.

Mojím rozhodnutím však je, či sa cítim ako obeť, alebo či sám začnem žiť. Potom už viac nie som ovládaný svojimi potrebami, ale vládnem nad nimi. Už viac nie som určený očakávaniami iných, ale odpovedám na ne slobodne. Rozhodujem sa, ktoré očakávania splním a ktoré nie. Začať znamená: vyhľadávať moc, ktorú mi Boh určil. My sami máme moc veci uchopiť a začať.

Nie sme obeťou životných okolností, ani obeťou očakávaní, ktoré nás zvonku ohrozujú. Máme moc pustiť sa do nového začiatku. Kto začína, ten sa stáva vodcom do života. Kto sa pevne uchytí, ten má moc. Preberá zodpovednosť.

(Grün, 2019, s. 20 – 21)

ANSELM GRÜN, OSB (1945)

Nemecký kňaz, benediktínsky mních, filozof, ekonóm a teológ. Pôsobí v benediktínskom opátstve Münsterschwarzach a patrí k vyhľadávaným duchovným sprievodcom a exercitátorom, osobitne sa venuje manažérom. Napísal veľké množstvo úspešnej duchovnej literatúry, približne tristo knižných titulov, ktoré boli preložené do mnohých jazykov. Je jedným z najčítanejších duchovných autorov. V slovenčine vyšli napríklad knihy ako Moja modlitebná kniha; Povedz, strýko Wili; Malá škola modlitby; Ako prekonávať konflikty; Príbeh Vianoc; Nepremeškaj svoj život; Na ceste za slobodou; Celibát kvôli životu; Desať rád pre šťastný život; Umenie starnúť a mnohé ďalšie.

0:00