Recenzia_John Eldredge: Všetko tvorím nové

„Práve teraz by sa nám zišla nádej.“ Ak ste si to aj vy neraz (či teraz) povedali, čítajte ďalej.

Týmito slovami sa začína kniha Všetko tvorím nové od obľúbeného autora Johna Eldredgea. Vyznáva mnohé ťažké veci, ktorými aj on sám prechádzal a prechádza, tragédie, ktoré zarmucujú jeho srdce. Hovorí, že sme v časoch, keď nás postihla kríza nádeje, a práve dnes potrebujeme skutočne nádej, aby sme vôbec prežili – aj uprostred všetkého toho ťažkého, čím si prechádzame. Vraví, že to nevyrieši útek pred skutočnosťou, pretože naše srdce bytostne túži po vykúpení a obnovení.

Kniha je na mnohých miestach jeho vyznaním, osobnou skúsenosťou, jeho vlastným zápasom s túžbou po večnosti, po novom nebi a novej zemi. „Prichádza deň Veľkého obnovenia. Nie zničenia – obnovenia. Je to jediná nádej dostatočne silná na to, aby pre nás bola, ako to Boh nazýva, kotvou duše,“ čítame. Práve naše vnímanie budúcnosti, a teda toho, čo nám Pán prisľúbil – nové nebo a novú zem –, má obrovské dôsledky pre naše srdcia v súčasnosti.

Neraz opakuje, že sme boli ako kresťania učení a nesprávne chápali svoj osud: že opustíme zem a pôjdeme niekam do nadpozemského neba. Ale nie je to tak. Nejdeme do neba, ale nebo prichádza k nám. „Zničenie nie je ani zďaleka také pôsobivé ako vykúpenie,“ píše. (Viac sa dočítate v knihe. Neobanujete.)

Nádej je pokladom, ktorý máme v truhlici. Smeruje do budúcnosti. Sme hladní, smädní a neustále nenasýtení, lebo naše srdcia sú také – od opustenia raja sme totiž nezažili ani jediný deň dokonalého naplnenia.

Autor hovorí, že optimizmus si nevyžaduje odvahu, zatiaľ čo nádej áno. Zdôrazňuje, že naozaj potrebujeme oveľa viac ako len optimistický pohľad na život. To, čo skutočne potrebujeme, je nezlomná a nehasnúca nádej. Vysvetľuje, že viera pozerá do minulosti, láska sa uskutočňuje v prítomnosti a nádej sa pozerá dopredu – očakáva dobro, ktoré prichádza. „Niečo vám prezradím: vaše srdce je stvorené pre Božie kráľovstvo. Je to to najdôležitejšie, čo sa o sebe môžete dozvedieť; vaše srdce prekvitá len v jednom prirodzenom prostredí. Toto bezpečné miesto sa nazýva Božie kráľovstvo,“ píše.

John Eldredge svojím rozprávačským talentom poľahky vtiahne čitateľa do deja vecí, ktoré by sme možno neprijali tak ľahko. Delí sa s čitateľmi o svoje sny, ktoré mal o Božom kráľovstve, stránky prelína pasážami z Biblie a zaťahuje stále väčšmi na hlbinu.

Potrebujete bytostne nádej? Prahnete po nej? Nádej, ktorá volá po obnovení a siaha do večnosti? Ak nie, tak po tejto knižke radšej ani nesiahajte. Ale ak očakávate verne niečo, pre čo ste boli stvorení – obnovenie sveta –, táto kniha vám bude na tejto ceste určite nápomocná.

Recenzia_John Eldredge: Všetko tvorím novéUkážka

Už nijaké slzy. Nijaká bolesť. Nijaká smrť. Nebude dôvod žialiť. Pri obnovení sveta sa naše srdcia oslobodia od žiaľu. A radosť z toho bude neporovnateľne väčšia ako naša fyzická úľava. Pouvažujte – keby vám Boh dnes ponúkol, že vás zbaví len jedného z vašich najväčších zdrojov vnútornej bolesti, ktorý by ste si vybrali?

A keby bol preč, aká by bola vaša radosť?

Zo mňa by sa stal šťastný maniak, tancoval by som v spodnej bielizni pred archou ako kráľ Dávid, pobehoval po okolí ako Scrooge počas vianočného rána, skákal z jednej strechy na druhú ako fidlikant na streche. A keď bude nakoniec úplne preč všetka vaša zlomenosť a budete nadobro zbavení všetkých svojich hriechov – čomu už nebudete musieť čeliť? A čo vaši milovaní – s čím už nebudú musieť zápasiť? Akí napokon budú?

Napokon bude naše srdce definitívne a úplne scelené – a moja duša si to želá tak vrúcne, že sa to ani nedá vyjadriť slovami.

(Eldredge, 2019, s. 94)

Recenzia_John Eldredge: Všetko tvorím novéJOHN ELDREDGE (* 1960)

Vyštudoval herectvo, má záľubu v klasickej literatúre, miluje divokú prírodu a svoj život zasvätil hľadaniu Božieho srdca a oslobodzovaniu toho ľudského. Jeho knihy si získali na Slovensku nemálo fanúšikov. Medzi najznámejšie patria viac ako desať rokov stále zelené bestsellery Divoký v srdciOčarujúca (ktorú napísal spolu s manželkou Stasi) a ikonické tituly Veľký príbeh, Posvätná romancaLáska a vojna. Nedávno boli preložené knižky Zabíjanie levov, Pohni horami či Kráčanie s Bohom.

Je zakladateľom a riaditeľom kresťanskej organizácie Ransomed Heart v Colorade, ktorá sa venuje výchove k učeníctvu. John vyštudoval poradenstvo na Kresťanskej univerzite v Colorade a väčšinu svojho voľného času trávi na dobrodružstvách v divočine. Pred niekoľkými rokmi mal možnosť vidieť aj naše veľhory, keď prednášal vo Vysokých Tatrách na konferencii organizovanej spoločenstvom Rieka Života.

0:00