Recenzia_Stanislava Gajdošová (Horváthová): Menej konať, viac byť

Originálny mix príbehu autorkinho vyhorenia a ceste k sebe samej, prehľadu myšlienok iných autorov a rozhovorov s ľuďmi, ktorí v digitálnej dobe fungujú ako kompas ukazujúci stále na sever.

Autor: Peter Murár

Stankine články (budem ju volať krstným menom, lebo sa poznáme) ma vždy veľmi bavili. Vie si vybrať zaujímavé témy a vie ich veľmi dobre spracovať. Napriek tomu som jej knihe dlho odolával. V čase, keď vyšla, som mal na túto tému rozčítané niečo iné a moje kritické ja ma krotilo, že ďalšiu knihu o tom, ako si usporiadať život, naozaj nepotrebujem. Moje knihomoľské ja si však nakoniec presadilo svoje. Našťastie. Kniha so mnou poriadne zamávala a musel som ju dlho spracovávať. Ale nepredbiehajme.

VNÍMATE, ŽE ŽIJETE TLAK NA VÝKON?

Na pozadí príbehu vlastného vyhorenia popisuje Stanka realitu, ktorá sa dotýka skoro každého človeka v strednom veku. Výkon, výkon a ešte raz – výkon. Pripustiť si túto pravdu chce otvorenú myseľ. Tlak na výkon a výkonnostné posudzovania kvality života sú v našej západnej civilizácii také silné, že ich už ani nevnímame. Alebo ak, tak až vtedy, keď je to naozaj zlé. No keď sa začítate do knihy, máte pocit, že veľmi veľa z toho, čo čítate, dobre poznáte. Možno až dôverne: plný kalendár, na ktorý ste hrdý; preskakovanie „tanečkov“ pri stretnutiach s ľuďmi a prechádzanie priamo k meritu veci, aby ste zbytočne nemárnili čas; snaha o maximálnu efektivitu; neustále kontrolovanie správ a sociálnych médií; nekonečné vybavovanie pošty; pocit menejcennosti, ak nie ste dostatočne zaneprázdnený, atď.

Aj keď to možno vo svojom živote nevnímate ako problém, prípadne si myslíte, že vy to máte pod kontrolou (veľmi vám to želám), nezaškodí oboznámiť sa s tým, kam až môže takýto životný štýl človeka priviesť. Kniha tiež búra mýtus o tom, že angažovanie sa v bohumilom projekte zákonite vedie k šťastnému a spokojnému životu. Ako však sľubuje podtitul (Cesta von z krajiny výkonu), kniha je veľmi konštruktívna. Stankin príbeh má dobrý koniec a gro knihy nie je o nastavení zrkadla, ale o poukázaní na možné spôsoby, ako sa z výkonnostne orientovaného života aspoň trochu vymotať.

POZRITE SA NA SVOJ ŽIVOT Z INEJ PERSPEKTÍVY

Stanka, keďže nie je psychologička, ani terapeutka – ale klientka, si v tomto smere berie na pomoc rady iných expertov. Významnú časť knihy tvoria jej „referáty“ toho, čo na určitú tému čítala v knihách, ktoré jej pomohli. Napísať „Spracované podľa knihy XY“ je v knižnom svete veľmi neobvyklé. Je to však veľmi úprimné, poctivé a odvážne. Hodnote knihy to vôbec neubralo. Skôr naopak. Okrem osobnej skúsenosti, ako vystúpiť z výkonnostne orientovaného života, totiž získate aj veľmi dobrý, skrátený prehľad o tom, čo o tejto téme hovoria iní autori. Napríklad aj David Brooks v Druhej hore, ktorú som tu pred časom recenzoval. Už len pre tento súhrn by sa túto knihu oplatilo chytiť do rúk.

Veľmi pozitívne hodnotím aj rozhovory, ktoré striedajú faktografické časti. Kniha je totiž koncipovaná tak, že na každú kapitolu nadväzuje rozhovor s človekom, ktorý k danej téme má čo povedať: s koučom, mentorom, psychologičkou, duchovnou sprievodkyňou… Občas ma to síce vyrušovalo, pretože keď som sa začítal do faktov, môj mozog si ich pýtal viac – keď tu zrazu: Stop! Čo takto zmena žánru?! Ale zaťal som sa a nepreskakoval som ich. A musím priznať, že každý rozhovor bol obohacujúci. Iste, nie všetky ma rovnako bavili. Ale aj tie, ktoré ma zaujali najmenej, boli dosť zaujímavé na to, aby som sa k nim chcel neskôr ešte vrátiť. Aj som sa vrátil. Knihu som totiž čítal na dvakrát.

Tu si spomínam na jeden podcast českého publicitu Miloše Čermáka, v ktorom sa zamýšľa nad tým, že najlepšou metrikou kvality knihy je množstvo času, ktoré jej je čitateľ ochotný venovať. Predajnosť knihy totiž ovplyvňuje reputácia autora, peniaze naliate do kampane, a pod. Navyše, predajnosť nerovná sa čítanosť, dočítanosť a už vonkoncom sa nerovná ovplyvneniu čitateľa. Z tohto uhla pohľadu je kniha Stanky Horváthovej (za slobodna Gajdošovej) v prvej desiatke kníh, ktoré som za posledných päť rokov čítal. Strávil som tým hodiny – oveľa viac, ako som plánoval.

Čakal som len ďalšiu knihu o tom, ako uchopiť svoj život. Namiesto toho som sa ponoril do príbehu, ktorý ma prinútil (opäť raz) pozrieť sa na svoj život z inej perspektívny a poriadne pouvažovať nad jeho korekciami.

Na záver treba dodať, že Menej konať, viac byť je kniha kresťanská. Preberané témy sa síce týkajú skoro každého človeka žijúceho západným spôsobom života, ale ich uchopenie je pevne ukotvené v kresťanskom svetonázore. Kamošovi, ktorý po birmovke prestal chodiť do kostola a prská, akonáhle niekto vysloví slovo cirkev, ju radšej nekupujte – aj keby ju práve on potreboval najviac. Cez kresťanské vnímanie preberaných tém sa nedostane. Na druhej strane, sesternici, ktorá do kostola aktívne nechodí, ale vidíte, že úporne hľadá zmysel života a v izbe má vedľa sošky Budhu obraz sv. Františka, by som ju kľudne posunul. Určite by tam našla viacero myšlienok, ktoré by ju obohatili.

Knihu Menej konať, viac byť kúpite aj v našom eshope:

0:00