TOP

#teologiatela_Radostná pravda o celibáte, 2. časť: Čo to má všetko spoločné s hviezdami?

„Panenstvo pre Božie kráľovstvo súvisí so vzkrieseným človekom, u ktorého sa absolútny a večný manželský význam osláveného tela zjaví v jednote s Bohom samotným.“ (Svätý Ján Pavol II.)

Autor: Christopher West 

Bola nádherná jasná noc. Párik mladých, šialene zamilovaných, sa autom dopravil na vidiek, kde sa chceli schovať a dať voľný priechod svojim vášňam. Keď uvideli trávou zarastený kopček, zaparkovali auto vedľa cesty, schmatli deku a vybrali sa na druhú stranu pahorku. Netušili však, že sú na pozemku miestnej fary. Starší kňaz, monsignor, začul nejaké zvuky, pri pohľade z okna farskej budovy sa dovtípil, čo sa deje, a rozhodol sa, že sa pôjde trochu prejsť a pomodliť.

Milenci, ktorí boli pohrúžení do svojich záležitostí, si ani nevšimli, že niekto stojí na kraji ich deky. Vystrašilo ich jeho nečakané, ale zdvorilé: „Prepáčte,“ no ešte viac pohľad na jeho rímsky kolár. Čakali, že ich vyhreší, no tajomný muž v čiernom sa len pozrel smerom k nebu a pátravo sa spýtal: „Povedzte, čo má to, čo tu robíte, spoločné… s hviezdami?“ Po výraznej odmlke sa otočil na odchod a ohúrených zaľúbencov nechal premýšľať o svojej otázke. [1]

Svätý Ján Pavol II. nás svojím vlastným spôsobom pozýva uvažovať nad tou istou otázkou vo svojich úvahách nad veľkým tajomstvom toho, že sme stvorení ako muži a ženy, a povolaním, aby dvaja boli „jedným telom“.

Vráťme sa k scéne pána monsignora, ktorý vyrušil párik vo svite hviezd. Len si predstavte ten obraz: všetci traja – dvaja milenci vo víre vášní a celibátny kňaz – sa dívajú rovnakým smerom, do neba. Pozornosť mladých ľudí sa sústreďuje naspäť na pôvodný Boží plán s mužom a ženou a kňaz žijúci v celibáte sa díva s predtuchou konečného plánu, kde eros nájde svoje dokonalé naplnenie vo večnej svadbe. Navzájom sa potrebujú – dvojica svedectvo celibátu, aby im pomohlo nasmerovať svoju lásku do nebeských sfér; tí zas, čo zachovávajú celibát, potrebujú lásku muža a ženy, aby sa zakotvili v manželskej orientácii svojho tela.

Dnes sa jasne presvedčíme o „úplnej odpovedi“, akú podľa Jána Pavla II. dávajú obe povolania na otázku tela, teda zmyslu toho, že sme muži a ženy.

 

Význam človeka

Vieme už, aký máme pôvod, dejiny a smer, a snažili sme sa odpovedať na otázku, čo znamená byť človekom. Čo to teda znamená? V stručnosti, zistili sme, že byť človekom znamená byť povolaný k spoločenstvu, a to s Bohom aj medzi sebou, v extáze a blaženosti, ktoré sa nikdy neskončia. Sme teda, ako vraví pápež František, uprostred ľúbostného príbehu, kde „je každý ohnivkom reťaze lásky. A ak sme nepochopili toto, nepochopili sme nič z toho, čím je Cirkev.“ (22. apríla 2013)

Zistili sme tak aj to, že tento príbeh rozprávajú

Pokračovanie článku je dostupné iba pre predplatiteľov

Existujeme takmer výhradne vďaka predplatiteľom. Objednajte si naše predplatné a o už niekoľko sekúnd môžete čítať všetky naše články. Ďakujeme, že nám pomáhate tvoriť hodnotný obsah.


Objednať predplatné Už mám účet, prihlásiť


Komentáre