TOP

Ako na digitálny minimalizmus

2617 – to nie je náhodné číslo. Podľa jednej štúdie toto číslo poukazuje na to, koľkokrát denne sa bežný užívateľ dotkne svojho mobilu. Tento výskum ďalej zistil, že v priemere strávime aktívne so svojím mobilom 145 minút denne. Šokujúce? Pre mňa osobne bolo šokujúcejšie, keď som počula jedného z mojich kamarátov vysloviť vety: „Rozhodol som sa pre digitálny minimalizmus. Svoj čas na mobile, ktorý som strávil na sociálnych sieťach, som obmedzil na tri minúty týždenne.“ Nie, nepomýlila som sa. Tri minúty týždenne!

Na súžitie so smartfónmi sme si zvykli natoľko, že už ani neriešime, koľko času pri nich strávime. Sme nonstop, alebo aspoň počas dňa, online a svoj šikovný smartfón využívame nielen na prázdne, no obľúbené scrollovanie, ale aj na pracovné záležitosti. Tu odpíšem na jeden mail, tu vybavím ešte túto správu, ešte tento kontakt posuniem a áno, pošlem ti tie info… Svojou online dostupnosťou nechávame druhých vstupovať do našich súkromných životov a čím ďalej, tým viac prepájame tieto dva svety. Naša pracovná doba nekončí odchodom z pracoviska, ale častokrát pokračuje ďalej, síce možno malými, no nezanedbateľnými úkonmi, ktoré vykonávame popri tom, ako si žijeme svoj súkromný život. A tak sa stáva, že zatiaľ čo pripravujeme večeru, odpisujeme niekomu na správu, alebo popri tom, ako sme s deťmi na ihrisku, vybavujeme si pracovný hovor. Poznáte to? A to zďaleka nie je všetko. Okrem toho svoj mobil používame ešte na zábavu a na to, aby sme boli v kontakte so svojimi priateľmi.

Oproti tejto bežnej praxi sa však čoraz viac vynárajú názory, ktoré tvrdia, že je čas na takzvaný digitálny minimalizmus. Vyskúšal si ho aj môj kamarát, ktorého som spomenula vyššie, a dokázal svoj čas na mobile, ktorý venoval sociálnym sieťam, obmedziť na neuveriteľné tri minúty týždenne. Pozor, nejedná sa o žiadneho pustovníka žijúceho na samotke, ani o pána vo vysokom veku, ktorému digitálne technológie nič nehovoria. Ide paradoxne o mladého podnikateľa, ktorý by sa prakticky bez online sveta uživil len ťažko. Ako to teda dokázal?

Jaroslav Dodok hovorí, že hoci nad obmedzením online sveta uvažoval už dlhšie, kľúčové je urobiť rozhodnutie a podniknúť konkrétne kroky, ako na túto cestu vykročiť.

 

 

Zostavil si sedem krokov na ceste k digitálnemu minimalizmu:

  1. Prestaňte sledovať médiá

Akonáhle Jaro prestal sledovať všetky online médiá, počúvať rádio, pozerať televízor či čítať noviny, zistil, že v jeho hlave odrazu utíchol chaos, hluk a pominul tlak, ktorý dovtedy pociťoval. Začal premýšľať nad tým, aký druh informácií vlastne skutočne potrebuje pre svoj život. Bez akých informácií by sme sa nezaobišli? Potrebujeme sledovať všetky novinky z domova i zo sveta? Vedieť hneď o všetkom, čo sa udeje? Jaro to približuje takto: „Bežne som za deň prečítal približne pätnásť až dvadsaťpäť spravodajských článkov. Nahováral som si, aké je to dôležité byť neustále informovaný a vedieť o všetkom. Počas digitálnej očisty, ktorá trvala čosi viac ako mesiac, to bolo asi sedem článkov dokopy, a ani tie som nedočítal celé. Len si predstavte, aké oslobodenie to prinieslo mojej mysli, mojim emóciám, aj môjmu duchu.“

 

  1. Minimalizujte svoje e-maily

Denne na svoj mail chodievame niekoľkokrát. Nie je však vždy nutné, aby sme na všetky e-maily reagovali hneď. Jaro to vyriešil tak, že si nastavil automatickú odpoveď, že na e-mail bude odpovedať v lehote troch dní. „Denne som na mail chodil aj desať či dvanásťkrát. Vlastne vždy, keď mi prišla nejaká notifikácia o prichádzajúcej pošte. Tento svoj návyk som zmenil na dve kontroly e-mailov denne: 12:30 pred odchodom na obed a 15:30 poobede. Ak som aj neodpovedal na všetky správy, stále som mal dvojdňovú rezervu,“ hovorí Jaro Dodok.

 

  1. Naplánujte si alternatívnu aktivitu

Minimalizovanie času na sociálnych sieťach vám prinesie „voľný čas“ – čas, ktorý ste predtým strávili s mobilom v ruke. Naplánujte si preto náhradu, aby pre vás nečinné postávanie v rade, v čakárni, či dohliadanie na hrajúce sa deti nebolo pokušením. Takýto čas sa dá využiť na modlitbu alebo čítanie kníh. Verím, že aj tento priestor vám otvorí dvere pre nové záľuby a možnosti.

 

  1. Vypnite si všetky upozornenia

Je dobré na tento krok upozorniť aj svoje okolie a kamarátov, aby boli pripravení na to, že nie vždy už budete hneď reagovať na ich správy a komentáre.

 

  1. Nastavte si súkromie na svojich účtoch na sociálnych sieťach

Nemusíte sledovať všetkých a všetko, napriek tomu je však užitočné byť v kontakte s ľuďmi, na ktorých inak nemáte dosah. Obmedzte to, koho sledujete, obmedzte si priateľov a súkromie svojho profilu. „Založil som si súkromný účet na Instagrame a dal som „follow“ (sledovať) len šestnástim profilom. Vďaka tomu som zostal v kontakte s úzkym okruhom priateľov, kolegov a projektov. Stačilo, že som raz za tri dni strávil na Instagrame tridsať sekúnd a vedel som to najdôležitejšie. Ak som chcel vedieť niečo o ostatných priateľoch, musel som si dať tú námahu zavolať im, stretnúť sa s nimi či zistiť si, ako sa majú,“ priznáva Jaro.

 

  1. Odinštalujte si aplikácie

„Keď som od tohto momentu mal nutkanie pozrieť si, čo je nové v online svete, mal som prirodzenú prekážku dostať sa k tomuto obsahu. Na každom účte som si zároveň zmenil heslo na také komplikované, aby som si ho nezapamätal. Takže kým som sa prihlásil späť na Facebook, radšej som to vzdal.“ Aj takáto taktika môže platiť pri snahe o digitálny minimalizmus.

 

  1. Nastavte si na mobile režim „Nerušiť“

Tento krok považuje Jaro za obzvlášť ťažký, no napriek tomu si myslí, že je dôležitý. Ak sa preň rozhodneme, musíme sa vysporiadať s tým, že voči druhým budeme budiť dojem, že pre nich nie sme k dispozícii. Po mesiaci tohto režimu však Jaro konštatuje, že za celý ten čas nebolo nič také dôležité, čo by musel počuť alebo riešiť v priebehu minúty. Každý problém počkal hodinku, dve, kým si mobil skontroloval a zavolal späť.

 

 

BENEFITY DIGITÁLNEHO MINIMALIZMU

Celkom jednoduché kroky, nemyslíte? Jaro Dodok si takýto oddych od digitálnych technológií doprial už niekoľkokrát a hovorí, že vždy mu priniesol hneď niekoľko benefitov. Garantuje, že každému, kto si dopraje takýto druh digitálneho minimalizmu, sa do života vráti vnútorný pokoj, dokonca ho pomenoval ako úplne nový a nepoznaný druh pokoja. Ľudia, ktorí sa s ním stretávali, mu hovorili, že nesie v sebe zvláštny pokoj, čo Jara milo prekvapilo. Hovorí tiež, že prestal byť nervózny, prestal kĺzať po povrchu a riešiť zbytočnosti. Uvoľnenie mysle od toľkých informácií ho upriamilo na to, na čom mu skutočne záleží. Získal kopu voľného času, ktorý využil na nové záľuby, ale aj na premýšľanie a na to, aby v živote zatiahol na hlbinu. „Mal som oveľa viac času pre seba, ktorý som využil na sebareflexiu svojho správania. Ak som spravil niečo, čo nebolo dobré a čo sa mi nepáčilo, v tichu som to dokázal vyhodnotiť a hneď nasledujúci deň zmeniť.“ A na záver dodáva: „Nechcem si na svojom náhrobnom kameni nájsť epitaf s počtom statusov a emotikonov, ktoré som za svoj život rozdal. Túžim žiť plnohodnotný život, plný radosti a slobody ducha. Vyskúšajte, možno to chytí aj vás.“



Komentáre