TOP

Rady rodinám: Ako prežiť ďalší lockdown (a nezblázniť sa!)

A je to tu zas. Ostali sme zatvorení s rodinami v bytoch a domoch –s minimálnou možnosťou spoločenského vyžitia. Do prírody chodíme len vo svojom okrese či meste. Ako teda prežiť ďalší lockdown? Ponúkame vám rady od manželky, kňaza a psychologičky.

Rady od manželky:

  1. Nemusíte tráviť všetok čas spolu

Niekedy toho môže byť skutočne veľa. Doprajte si aj chvíle oddychu a samoty. Choďte osamote na prechádzku do prírody, prípadne, kým je váš partner preč z domu (a ak práve nemáte na starosti deti), venujte sa sebe – napustite si vaňu, prečítajte si dobrú knihu, hrajte na hudobnom nástroji alebo čítajte Sväté písmo. Skrátka – spravte niečo pre seba.

 

  1. Nájdite si spoločný rytmus

Ak jeden z vás alebo obaja pracujete z domu, bude potrebné nájsť si spoločný rytmus – a ten môže byť pokojne iný ako počas predchádzajúcich lockdownov či karantény. Vymeňte si pracovné časy alebo miesto, na ktorom pracujete. Dohodnite sa na spoločnom obede – len vy dvaja, deti nech obedujú v inom čase. Skúste si stále nájsť čas na spoločné rande – aj keď budete musieť byť trochu (či celkom dosť) kreatívni.

 

  1. Buďte jednotní v rozhodnutiach

Venujte dostatok času rozhodovaniu a plánovaniu, no zachovajte si jednotu. Hľadajte spoločný cieľ a spoločný záujem. Nebojte sa snívať. Vždy ste túžili absolvovať cestu okolo sveta? Teraz nastal ten čas „vygoogliť“ si vysnené destinácie a naplánovať približného cestovného sprievodcu. Alebo ste sa chceli venovať včelárstvu a záhradkárstvu? Teraz je na to správny čas. Pamätajte však na to, že tieto rozhodnutia musia byť spoločné – nie ja chcem, ale my sme sa takto rozhodli, lebo to pre nás bude najlepšie.

 

Rady od kňaza:

  1. Spoločenstvo

Vďaka lockdownu môžeme (a niekedy aj musíme) byť spolu. Musíme byť blízko, no niekedy musíme byť aj sami. Rešpektujme svoje chvíle pre rodinné spoločenstvo – i pre individuálnu samotu.

 

  1. Odpustenie

Ježiš usmerňuje Petra, že je potrebné odpúšťať si nie sedem ráz, ale sedemdesiatsedem ráz. Majme odvahu i silu často si odpúšťať všetko to, čo nám pripraví ponorkový stav v domácnosti, spoločenstve (a niekedy aj vo vzťahu sami so sebou). A naučme sa aj my povedať „prepáč“, ak sme zlyhali (opäť niekedy aj sami sebe).

 

  1. Nasledovanie Krista

Keď hľadáme zmysel tejto situácie a túžime počuť jasné Božie nasmerovania typu „toto urob“, „tam choď“, „tomuto zavolaj“ – od Pána počujeme len jedno: „Nasleduj ma!“ Odpovede na všetky naše výčitky sú niekedy zosumarizované v otázke nášho povolania. On nás pozýva, aby sme boli s ním a každý deň ho nasledovali.

 

 

Rady od psychologičky:

  1. Zachovajme pokoj, prosím

V tomto období sa na nás negatívne emócie valia oveľa viac než kedykoľvek predtým. Či otvoríme sociálne siete, správy v televízii alebo noviny, vyskakujú na nás čísla nakazených, mnoho násilia či frustrácie. Je dokázané, že čím silnejšiu emóciu vidíme, tým viac nás to zaujíma. Preto vieme stráviť „scrollovaním“ na sociálnych sieťach aj pár hodín či pozrieť si správy pre istotu dvakrát. Vyčleňte si kanál a čas, počas ktorého si pozriete novinky dňa. Je dobré byť informovaný, ale s mierou. Idú správy? Pustite radšej deťom rozprávku a uvarte večeru. Máte pocit úzkosti či strachu? Táto emócia je bežná, ale aj jej miera musí zostať v rovnováhe. Na veľa myšlienok v hlave či nepokojný spánok je ideálna činnosť, komunikácia a pohyb.

 

  1. Komunikácia, komunikácia, komunikácia

S návalom negatívnych emócií a pocitom strachu sa môže stať, že nám často celá karanténa prerastá cez hlavu. A to platí aj pri našich blízkych. Viete, ako sa hovorí – najviac ubližujeme tým, ktorých milujeme najviac. A o to náročnejšie bude zvládnuť to, keď sme spolu 24/7. Doslova. Ak cítite, že vás emócie valcujú, choďte do inej miestnosti, na balkón, spravte dvadsať drepov, aby ste si ich „nevyliali“ na partnerovi či deťoch. Prečo? Lebo žiadna kaša sa nemá jesť horúca. Ani my často nemyslíme slová, ktoré povieme v emócii, tak vážne. V tomto prípade je lepšie riešiť veci s „chladnou hlavou“, vyčkať, kým sa upokojíme, a následne si povedať, čo nás trápi.

Okrem toho – doma spolu trávime veľa času, na ktorý v bežnom živote pri práci a koníčkoch nemáme čas. Skúsme ho využiť na to, aby sme sa porozprávali, hovorili o tom, ako vnímame túto zvláštnu situáciu, alebo len tak spolu „posrandovali“. Ak je to náročnejšie, vyhraďme si na to čas – napríklad jeden večer v týždni. Čím viac úprimnej komunikácie, tým viac si zostaneme bližší.

 

  1. Dbajte na svoje zdravie

V týchto dňoch je viac než dôležité starať sa o svoje zdravie. Je zrejmé, že sa treba venovať práci aj deťom a povinnostiam, ktoré máme. Avšak je dôležité vyhradiť si čas aj sám pre seba. Nielen pravidelne a kvalitne spať, zdravo sa stravovať či brať vitamíny. Každý z nás má aj tie svoje „zvyky – guilty pleasure“, ktoré ho robia šťastným. Možno je to háčkovanie, skladanie modelov lietadiel či sobotná wellness chvíľka. Nezabúdajme na to len preto, že sme zatvorení doma.

 



Komentáre