TOP

recenzia_Catherine Price: Ako sa rozísť so svojím telefónom

Pod slovami rozísť sa si asi predstavíme rozchod partnerov. Ale ako sa dá rozísť so svojím telefónom? Potrebujeme to vôbec? Naozaj sme na tom tak zle, že je pre nás telefón zlý partner?

Vyzerá to tak, že áno. Smartfóny nám síce v mnohom uľahčujú život, ale majú aj mnoho negatívnych vplyvov – na naše zdravie, pamäť, koncentráciu, vzťahy, komunikáciu, celkové trávenie času, pohyb a tak ďalej.

Ak vnímame, že nám uniká reálny život, zhoršuje sa nám niečo zo spomenutých oblastí,  priznávame, že po telefóne siahame denne príliš často, zrejme máme problém. Aj preto vznikla táto kniha, aby nám ho pomohla odhaliť a následne riešiť. Odporúčam si ju naozaj poriadne preštudovať a nechať sa viesť jej radami.

V prvej časti knihy sa autorka snaží poukázať na mnohé nástrahy telefónov, na ich zlý vplyv, cielené zlé pôsobenie aplikácií či sociálnych sietí. Hovorí až o novej závislosti, ktorá je podobná iným závislostiam. Otvára tak oči ľuďom, ktorí si negatívny dosah svojich telefónov ani neuvedomujú. Tvrdí, že vlastne každý majiteľ smartfónu má problém, či si to chce, či nechce priznať. Stávame sa tak obeťami, ktoré sú hnané dopamínom, chemickou látkou v mozgu, ktorá spôsobuje vzrušenie. Preto sa snažíme opakovane využiť každú príležitosť, ktorá spúšťa jeho uvoľňovanie. Takto máme telefóny stále so sebou – od raného otvorenia očí, na záchode, v posteli – sú ako naši neustáli spoločníci.

V druhej časti knihy už navrhuje konkrétne kroky, ako sa s telefónom rozísť. Autorka na to ponúka tridsať dní. Každý deň prináša nový návrh, čo treba urobiť, aby sa človek postupne zbavil svojich zlozvykov s telefónom. Nerobí žiadne radikálne rozhodnutie zo dňa na deň, to by nešlo, ale vyzýva k trpezlivosti a iným náhradám, ktoré privádzajú k lepším návykom, zdravšiemu spôsobu života či k návratu „starých“ metód – ako pevná linka či tlačidlový telefón.

Je už teda na každom čitateľovi, či si rady prisvojí a rozhodne sa pre zmenu života rozchodom s telefónom, alebo bude žiť ako doteraz. Knihu odporúčam aj ako darček, ak viete o niekom, komu to naozaj súrne treba.

Ukážka

Sme samoliečitelia

Ako sme už hovorili, odvrátená strana potreby cítiť radosť je túžba vyhnúť sa tomu, čo je nepríjemné, a ideálne by bolo čo s najmenším úsilím. Preto namiesto toho, aby sme sa dostali na koreň svojich negatívnych emócií, siahame po alkohole, drogách… alebo telefónoch.

V článku publikovanom v New York Times v roku 2017 Matt Richtel napísal, že za posledné desaťročie vidno klesajúci trend pri používaní alkoholu a drog u mladistvých. Skvelá správa, ibaže deti len nahrádzajú jednu závislosť za inú. Titulok článku znel: „Nahrádzajú tínedžeri drogy smartfónmi?“ A podľa väčšiny citovaných znalcov by odpoveď pravdepodobne znela – áno.

„V tejto chvíli nie je nijakým spôsobom závislá od fajčenia trávy,“ hovoril o svojej dcére jeden citovaný školský psychológ, „ale s telefónom aj spí.“

(Price, 2020, s. 37)

 

Catherine Price

Novinárka a autorka mnohých článkov a esejí uverejnených v novinách a časopisoch ako New York Times, The Washington Post Magazine, Los Angeles Times, San Francisco Chronicle a iné. Vo svojej tvorbe sa venuje najmä zdravej životospráve, podpore produktivity a mentálnemu zdraviu. So svojou rodinou žije  vo Filadelfii v USA.

 

Knihu si môžete zakúpiť v internetovom knihkupectve Kumran.sk tu. 

 



Komentáre