Recenzia_Charles Haddon Spurgeon: Slova povzbuzení

Krásna zvonku i zvnútra. Kniha, ktorej názov ju dokonale vystihuje. Slova povzbuzení.

Autor Spurgeon, v 19. storočí známy ako kazateľ, vo svojom diele Slova povzbuzení ponúka čitateľom pomerne krátke, no obsahovo veľmi hutné texty. Čítajú sa ľahko, človek ich môže rýchlo preletieť, nad niečím sa pousmiať, niečím sa povzbudiť, niečím sa nechať inšpirovať, niečo nové sa dozvedieť… Kniha v sebe nesie však aj druhý rozmer. „Kázne“ autora sa dotýkajú tém, ktoré skôr či neskôr rieši každý z nás. Kniha je teda vhodná aj na hlboké premýšľanie o živote a hľadanie odpovedí na miestach, kde sa nám to nedarí.

Slova povzbuzení mi pripomínajú obľúbenú knihu Štefana Smolena Buď, kde si. Akurát s tým rozdielom, že Spurgeon neputuje s púštnymi otcami, ale s biblickými postavami, prepája svet duchovný so svetom praktickým a na námety príbehov zo Svätého písma vysvetľuje každodenné boje a nejasnosti človeka. Nechajme sa vtiahnuť do príbehov Izraelitov, Jóba, apoštolov či umierajúceho Ježiša… a nájdeme pokoj, uistenie, nádej a povzbudenie do nášho života.

Recenzia_Charles Haddon Spurgeon: Slova povzbuzeníUKÁŽKA

Nejjednodušší věcí na světě v časech obtíže je nechat srdce, aby se trápilo. Je pro nás velmi přirozené vzdát se a plout s proudem, poddat se pocitu, že je k ničemu proti takovému „moři běd se chopit zbraně“, ale že je lepší žít pasivně a říct: „Jestli mám být zničen, budiž.“ Zoufalá zahálka je snadná, zvláště pro zlé a vzpurné duchy, kteří jsou více než ochotní vrhnout se do dalšího zla, jen aby měli další věc, ze které obvinit Boha, proti jehož prozřetelnosti se bouří. Náš Pán nás nenechá, abychom byli tak vzpurní. Říká, ať se vzmužíme v srdci a ať jsme odvážní i v těch nejhorších podmínkách. A radí nám se vší svou moudrostí, že ztrápené srdce nám nepomůže ani v našich obtížích, ani dostat se z nich. Nikdo nemůže říct, že by bědování v čase sucha přineslo déšť nebo že by pochyby, strachy a malomyslnost způsobily v době mrazu oblevu. Nikdy sme neslyšeli, že by muž, jehož celý obchod upadal, rozmnožil počet zákazníků skrze nevíru v Boha. Nepamatuji si, že bych kdy četl, že by člověk, jehož manželka nebo dítě byli nemocní, objevil zázračnou uzdravující moc ve vzpouře proti Nejvyššímu.

(Spurgeon, 2019, s. 89)

CHARLES HADDON SPURGEON

Od svojich šestnástich rokov pracoval pre Božiu vinicu. Preslávil sa ako kazateľ, ktorý napriek mnohým trápeniam a chorobám tvrdo pracoval a nikdy sa nevzdával. Napísal viac ako 140 kníh, vydával časopis, sám bol vášnivým čitateľom a založil dva sirotince.

0:00