recenzia_Joanna Batkiewicz-Brozek: Ježišu, zachráň ma!

Samotný úkon odovzdanosti pátra Dolinda Ruotola iste už mnohí poznáte. Ako ho však žiť v každodennosti a čo presnejšie znamená Ježišov odkaz, ktorý v tomto úkone nadiktoval pátrovi Dolindovi, rozmenený do príbehov z celého sveta?

Ježišu, ty sa postaraj! Táto výnimočná modlitba, inšpirovaná samotným Ježišom, je pozvaním pre každého kresťana, aby sa celým srdcom, každý deň a pri každom rozhodnutí odovzdával Bohu. Iba tak sa môže diať v našich životoch Božia vôľa. „Ježišu, ty sa postaraj! je predovšetkým úkon na čas búrok tvojho a môjho života. Na čas víchric. Na situácie, z ktorých nedokážeš vyjsť…“ (s. 39)

V knihe Ježišu, zachráň ma! autorka nadväzuje na svoje predošlé diela, ktoré sa rýchlo stali bestsellermi. Ako sama píše, vydanie knihy sa odkladalo a jej zámer sa tiež časom pozmenil… Pôvodne plánovaná zbierka modlitieb pátra Dolinda je tak obohatená o početné svedectvá, ktoré viac či menej súvisia so životom Božieho služobníka z Neapola. Priznám sa, že občas mi tie súvislosti trochu unikali, no na druhej strane, svedectvá sú také aktuálne, že čitateľa určite zaujmú, a nie len to.

Spísané príbehy ponúkajú odpovede na otázky, ktoré priniesla pandémia korony, z ktorej sme sa stále nevymanili. Prečo poslúchať nariadenia a nebúriť sa? Ako žiť bez Eucharistie? Je sväté prijímanie do rúk rovnaké ako do úst? Vo všetkých otázkach a všetkých príbehoch je jedna a tá istá spoločná niť – učme sa úkonu odovzdanosti, páter Dolindo je v tom krásnym príkladom.

recenzia_Joanna Batkiewicz-Brozek: Ježišu, zachráň ma!UKÁŽKA

„Je Biela sobota 2020. V kostole ticho, prázdno. Na oltári je vystavený Ježiš. Čaká. V lavici kľačí jedna osoba. Je to čas prísnych opatrení, hoci nie takých ako v Taliansku: v Poľsku môže byť na liturgii okrem celebranta päť ľudí. Symbolická pätica ako spod kríža… V mojej diecéze nikto.

Veľkú noc v roku 1920, presne pred sto rokmi, páter Dolindo tiež prežíva bez Eucharistie: v zhode s pravidlami, ktoré ho vtedy viazali, má zakázané vykonávať kňazské činnosti počas trvania procesu pred Posvätným ofíciom. Nemôže slúžiť omšu, spovedať, ale ani prijímať Eucharistiu.

Keď si na Bielu sobotu kľakám pred Oltárnou sviatosťou, v tom prenikavom tichu sa ma dotýka dovtedy neznámy obraz toho dňa, niečo, čo sa nikdy predtým nestalo (minimálne v mojom živote): niet hrmotu, rozhovorov, nepočuť klopkanie dámskych podpätkov ani pobehovanie detí, ktoré sú možno jediný raz v roku privádzané do kostola s „veľkonočným košíkom“, niet poodlamovaných bahniatok a necítiť ani arómu vajíčok zmiešanú s vôňou krušpánu. Ticho Bielej soboty 2020 preniká až do kostí. Ticho pri hrobe Ježiša Krista. Konečne ticho (odpustite úprimnosť).

Zalietam myšlienkami do kaplnky otcov pasionistov pri Svätých schodoch v Ríme. Páter Dolindo tam počas procesu býva. V deň, keď počuje, že nebude môcť prijímať Ježiša (omdlieva pritom vo vypočúvacej sále), zakráda sa do kaplnky. Tam tiež vtedy panuje ticho. Je tu iba padre Dolindo a Ježiš. Kňaz pristúpi potme k lampičke zažatej pri svätostánku. Otvára ho. So slzami v očiach vystiera ruku, aby sa dotkol Boha. A pokorne sa pýta: „Ježišu, prečo?““

(Joanna Batkiewicz-Brozek, Ježišu, zachráň ma!, 2021, s. 126 – 127)

JOANNA BATKIEWICZ-BROZEK

Už niekoľko rokov skúma život pátra Dolinda Ruotola z Neapola. Od roku 2021 je vicepostulátorkou procesu v kauze jeho blahorečenia. Je autorkou bestsellerov Ježišu, ty sa postaraj. Páter Dolindo Ruotolo. Život a zázraky; Ruženec odovzdanosti s pátrom Dolindom Krížová cesta a Kristovo zmŕtvychvstanie s pátrom Dolindom.

Knihu si môžete zakúpiť v internetovom kníhkupectve Kumran.sk tu.

0:00