Recenzia_Juraj Vojtáš: Kráľ bez trónu

Recenzia_Juraj Vojtáš: Kráľ bez trónu
Kráľ bez trónu je pokračovaním knihy Odvážne srdce. Je to ďalší dobrodružný fantasy román pre mladých i dospelých.

Hoci na seba knihy nadväzujú, lebo ich hrdinovia pokračujú vo svojich príbehoch, pokračovanie sa dá čítať aj bez poznania predošlej dejovej línie. Miestami ju autor aj pripomína či vysvetľuje, akoby chcel uceliť niektoré myšlienky a konanie postáv.

Čitatelia sa tak dostávajú k hlavným hrdinom Willovi a Care, ktorí žijú v kniežacom meste Fornem. Hlavným motívom je boj dobra a zla. Zlo predstavuje najmä postava čierneho draka Marboga a dobro postava Prvého Kováča. Okrem toho je v diele mnoho iných postáv, ktoré dej rozvíjajú.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o jednoduchý rozprávkový námet. Pokiaľ by sme sa pozerali len na túto líniu, ušli by nám ďalšie. A tie sú určite hlbšie a pestrejšie. Autor sa snaží písať dobrodružne, v deji nechýba napätie, nebezpečenstvo, láska, využíva fantazijné prvky premieňania, zázračných vecí, a to všetko robí dielo príťažlivejšie. Okrem toho je zjavné, že v mnohých veciach ide o biblické či duchovné námety, šikovne vtiahnuté do knižného príbehu.

Knihu si možno obľúbia skôr chlapci či muži, aj keď samozrejme, že vie zaujať aj nežnejšie pohlavie. Vidno totiž, že autor je muž a hlavný hrdina Will je prepracovaný ako postava, ktorá prežíva svoju mužnosť možno aj na základe skúseností samotného spisovateľa. Dalo by sa povedať, že vidieť inšpiráciu súčasného života matiek s deťmi v kontraste so svetom otcov. Postavy tu totiž silno prežívajú svoje rodičovstvo.

Trochu by som vytkla fotku na obálke knihy, pripomína skôr román o zaľúbených než dobrodružnú literatúru. Aj keď je v príbehu ľúbostný motív, predsa by sa len hodilo dať trochu tajomnejší či umeleckejší obrázok. Čitateľom to však nemusí prekážať, dôležité je, aby sa vyžívali v pekných symbolických námetoch a inšpirovali sa aj k hlbšiemu duchovnému životu.

Recenzia_Juraj Vojtáš: Kráľ bez trónuUKÁŽKA

Kňažnú Giselu dostihli na skalnom moste cez Striebornicu. Kamenný útes sa týčil ponad spenené vody horskej rieky ako veľký oblúk. Uprostred bol skalný most prerušený priepasťou širokou jednu siahu. Carina mama, sprevádzaná piatimi vojakmi, nerozhodne stále v strede skalného mosta a držala v rukách malého Milliana. Chlapček spokojne spal v jej náručí. Keď zbadala prichádzajúcich z druhej strany skalného útesu, strhla sa. Vlasy mala strapaté a pod očami tmavé kruhy.

„Robím ti láskavosť!“ zakričala cez hukot rieky na Caru. „Bez tohto ľavobočka si nájdeš muža, ako sa patrí. Nejaké knieža a opäť budeš bohatá! Pozri sa na seba, čo z teba toto dieťa urobilo! Si bledá, máš riedke vlasy, celá sa trasieš. Nikto o teba ani nezakopne. A točí sa okolo teba jedine tento niktoš!“ zagánila stará kňažná na Willa.

(Vojtáš, 2020, s. 84)

JURAJ VOJTÁŠ

Vyštudoval ekonomiku, ale dnes sa naplno venuje písaniu. Býva v Žiline a s manželkou majú troch synov. Má rád fantasy štýl, čo už dokázal pri svojom prvom diele Odvážne srdce.