Recenzia_Mark a Jill Savageovci: Dosť bolo dokonalých manželstiev

Sú na svete dokonalé manželstvá? Možno nejaké páry vyzerajú ideálne, nemajú konflikty, zhodujú sa a žijú ako princ a princezná z rozprávky. Áno, správne, také neexistujú.

A práve to sa snažia autori vysvetliť. Nikto z nás nie je dokonalý, každý má nejaké chyby a zladiť sa je často problém. To je prvá vec, ktorú by si podľa nich mal každý čitateľ uvedomiť. Už pri pozornom pohľade na obálku knihy je jasné, že chyby sa robia nielen v písaní slova „manželstvo“, ale aj v jeho žití.

Samotní Mark a Jill to vedia, zažili si svoje rozdielnosti a následné pády či hľadanie spoločnej cesty. Pri písaní knihy tak vychádzali hlavne zo svojich skúseností. Najprv dlhé roky nevedeli, prečo sa pri konflikte niekto rozzúri a niekto sa pred ním chráni, prečo ten druhý nekoná podľa očakávania, reaguje inak alebo, ešte horšie, ignoruje všetko.

Rokmi však postupne na mnohé veci prichádzali, a tak sa rozhodli, že budú svoje skúsenosti odovzdávať ďalej aj knižne. V každej kapitole najprv každý sám za seba naznačil, ako vnímal problém po svojom, potom sa ho snažili rozanalyzovať. Pritom už uviedli ďalšie kroky, ktoré majú čitateľom pomáhať vyznať sa v sebe, vo svojich povahách, reakciách a následných riešeniach.

Manželia Savageovci nezabúdajú, že každé riešenie problémov je spojené s Božou pomocou. Nazývajú to nástrojmi, ktoré má každý manželský pár od Boha k dispozícii, aby mohol vo vzťahu napredovať. Tak ako sa autori pustili do písania knihy popri rekonštrukcii svojej kuchyne, chceli tým zrejme naznačiť symboliku opravy. Tento motív sa tiahne celou knihou, čo pôsobí ako pekné prirovnanie.

V závere každej kapitoly je ponuka písomného záznamu. Čitatelia si tak môžu zhrnúť najdôležitejšie body, porozmýšľať o nich, urobiť nové rozhodnutia – a napokon aj zveriť všetko Bohu v podobe spontánnej modlitby a citátu z Božieho slova.

Na konci knihy je dokonca ponuka urobiť si osobný test, ktorý môže pomôcť manželom zorientovať sa lepšie vo vlastných povahách. Občas sa síce zdá, že kniha je ako učebnica psychológie, ktorá rozoberá osobnosť, ale následne sa text prenáša do praxe.

Recenzia_Mark a Jill Savageovci: Dosť bolo dokonalých manželstievUKÁŽKA

Manželstvo je zložitá záležitosť. O tom niet pochýb. Každý pár zažíva vrcholy a pády. Keď je dobre, je veľmi dobre, a keď je zle, môže to byť veľmi, veľmi ťažké. Aj bez krízy nás fádnosť každodenného spolužitia vedie k pokušeniu, aby sme to vzdali.

Ak sa budeme držať Boha, naučíme sa, aké krásne je na sebe ustavične pracovať. Lepšie pochopíme, že môžeme zmeniť len sami seba. A uvedomíme si, že naše najhlbšie znechutenie je zlatom vygravírovaná pozvánka na konfrontáciu s naším vlastným „ja“ a na preskúmanie vlastných záležitostí. Zistíme, že kráčať vlastnou cestou nie je ani zďaleka také dôležité ako nájsť Božiu cestu. A ak ju budeme skutočne hľadať, zistíme, že realita manželstva je oveľa bohatšia a vďačnejšia, ako sme vôbec boli schopní dúfať!

(Savageovci, 2019, s. 202)

MARK A JILL SAVAGEOVCI

Venujú sa povzbudzovaniu, vzdelávaniu a príprave rodín na riešenie zložitých životných situácií. Po dvadsiatich rokoch pastoračnej služby teraz vychádzajú v ústrety potrebám rodín ako autori a rečníci. S úprimnosťou, humorom a praktickými radami prinášajú užitočné poznatky všetkým svojim čitateľom i poslucháčom. Sú rodičmi piatich dospelých detí a starými rodičmi troch vnúčat. Žijú v štáte Illinois.

SAVAGEOVCI, Mark a Jill. Dosť bolo dokonalých manželstiev. KUMRAN. 2019, 223 s. ISBN 978-80-89993-10-9.

0:00