Recenzia_Martin Hunčár: Maratón duše

Recenzia_Martin Hunčár: Maratón duše
Túžite bežať preteky v ústrety večnosti?

Autor fantasy kníh Martin Hunčár prináša fascinujúci príbeh, ktorým metaforicky prirovnáva náš život k maratónu. A nie hocijakému – ale maratónu duše. Jedna kapitola sa rovná jednému kilometru. Celý obraz behu je rozvrhnutý na klasických štyridsaťdva kilometrov, ktoré bežne obsahuje maratón. Kilometer po kilometri, krok po kroku nás sprevádza stále bližšie k cieľu.

Bežec začína bežať maratón a je prekvapený, že tam zbadá množstvo ľudí, ktorých by tam vôbec nečakal – mladých aj starých, chorých aj zdravých, športovcov aj nešportovcov. Snaží sa im dohovoriť, že toto nie je pre nich, veď maratón je náročná disciplína, ale napokon sa ukazuje, že on je tým, kto musí ešte veľa skutočností pochopiť (koniec-koncov, ako každý z nás).

Počas maratónu duše sa stretáva s rôznymi postavami zo Svätého písma – najprv ho na prvých kilometroch sprevádza Nikodém, ktorý ho vovádza do tohto špecifického maratónu: že sa musí znova narodiť. „Tento beh je len pre tých, ktorí sa vydajú na cestu s Bohom,“ inštruuje ho prvá postava. Ďalej štafetu preberajú napríklad Apollo, Jeremiáš, Nehemiáš, Pavol, Peter, Daniel a mnohí ďalší.

Učia ho, že sa modlitby nemusí báť, ako má skutočne autenticky prežívať svoj život viery, nechať sa viesť Duchom Svätým, ako zatiahnuť na hlbinu a mnohé iné skutočnosti, ktoré sprevádzajú náš kresťanský život. Kniha je popretkávaná mnohými úryvkami zo Svätého písma. Každá postava z Písma ho (a tým aj nás) skrze svoju vlastnú skúsenosť učí, ako prežívať vieru a viac spoznávať Boha, byť jeho svedkom.

Autor nás vedie k tomu, že možno sa zamýšľame nad tým, čo máme urobiť, ako venovať to podstatné miesto Bohu vo svojom živote: Skôr vstávať? Menej pracovať? Ale to nie je cieľom, ako sa mu prihovára jedna z postáv – Mária, sestra Marty a Lazára –, ktorá na to odpovedá: „Nejdeš na to správne. Keby si vedel, ako veľmi ťa Boh miluje, ako po tebe túži a chce ťa obdarovať, nehľadal by si pre neho miesto v nabitom kalendári.“

Kapitoly sú dokresľované jednoduchými, no výstižnými čiernobielymi skicami. Rozprávanie je veľmi pútavé, zaujímavé a zároveň aj poučné. Zaujme nielen mladých čitateľov, ale aj všetkých, ktorí sa túžia jednoduchým spôsobom inšpirovať a rásť vo svojej viere.

Tak čo – chcete sa aj vy pridať k tomuto maratónu duše?

Recenzia_Martin Hunčár: Maratón dušeUkážka z knihy

„Ježiš je cesta,“ pokračovala Mária, „ale nie diaľnica. A ty nie si pretekárske auto.“

„To rozhodne nie,“ zasmial som sa prirovnaniu.

„Niekedy nemáš od toho ďaleko. Mnohí kazatelia sú ako dostihové kone: bežia jeden okruh za druhým ako splašení. Nezastavia sa, niekedy sa ani nemodlia, len cválajú a cválajú.“ Mária, ktorá teraz znova trafila do čierneho, sa odmlčala. Po dlhej prestávke, ktorú mi zámerne nechala na to, aby som to dobre strávil, dodala: „A ovocia je málo.“

„Čo mám robiť, aby sa to zmenilo?“

„Veľa vecí robíš správne a Pán má z nich skutočnú radosť. Musíš sa však naučiť umeniu čakať. On odhaľuje hlboké a skryté veci a nenechá sa odhaliť tými, ktorí chcú všetko hneď.“

„Musím uznať, že hovoríš veľmi múdro.“

„Chýba ti čas, ktorý si vyhradíš pre Ježiša. Ak tvrdíš, že je naozaj tvojím Pánom, tak prečo mu ho nedáš?“

Čo na to odpovedať? Trpel som chorobou zaneprázdnenosti. Už som sa nevyhováral, neobhajoval, iba premýšľal, kam do svojho diára zaradím rozhovory s Bohom.

„Nikdy to nebude fungovať, ak mu dáš len tých pár minút, ktoré ti zostanú. Ak je Boh prvý v tvojom rebríčku, daj mu tej najcennejší čas.“

(Hunčár, 2020, s. 109 – 110)

AUTOR

Martin Hunčár spolu s manželkou Danielou a synmi Samuelom a Jakubom žije v Bratislave. Bol dekanom biblickej školy Slovo života, je druhým pastorom zboru, vedúcim vydavateľstva a nedeľnej školy. Okrem toho cestuje a káže Božie slovo, hrá v divadelnom predstavení Nájdený stratený raj, publikuje v časopise Víťazný život a je autorom viacerých (nielen) dobrodružných kníh pre deti a mládež.

0:00