Recenzia_Max Lucado: Neotrasiteľná nádej

Mnohí z nás majú svojich obľúbených autorov, u ktorých radostne očakávajú nové tituly. A tak čakáme na „riversovky“, „afsharovky“ či „ferrerovky“. Dnes potešíme tú skupinu ľudí, ku ktorým rozhodne patrím aj ja, ktorí sa už nemohli dočkať novej „lucadovky“.

V poradí štyridsiata kniha Maxa Lucada prináša tému, ktorú každý z nás nosí, hľadá a túžobne očakáva vo svojom srdci – nádej. Máte ju, či ju zatiaľ len márne hľadáte? Táto kniha je dobrodružnou výpravou k hľadaniu našej pravej nádeje.

Aj z Písma poznáme mnoho príkladov ľudí, ktorých spája akýsi spoločný menovateľ – svoj život postavili na Božích prisľúbeniach. Autor nás vedie k tomu, aby sme tak urobili aj my. Pretože Boh je ten, ktorý plní sľuby a vlieva do našich sŕdc nádej, ktorú tak bytostne potrebujeme. Staviame svoje životy na Božích prisľúbeniach. Naša nádej je neotrasiteľná, pretože Božie slovo je nezrušiteľné. Nestojíme na životných problémoch ani bolesti, stojíme na veľkých a vzácnych Božích prisľúbeniach,“ píše.

Hovorí nielen o Božích prisľúbeniach, nádeji, ale aj o duchovnom boji – boji so Zlým, ktorý zvádza každý z nás, pretože sa, podľa jeho slov, nachádzame uprostred zúrivej vojny. Avšak zdôrazňuje, že hoci nám Biblia pomenúva diabla ako skutočného a reálneho nepriateľa našej viery – je porazený.

Venuje sa tiež tomu, že sme Božími dedičmi. Boh je bohatý a jeho zdroje sa nikdy nevyčerpajú, ubezpečuje nás autor. Panike podliehame práve vtedy, keď sa spoliehame sami na seba a nie na Boha. Nevynecháva ani otázku modlitby – jednak tej našej, ale píše aj o tom, že Kristus je ten, kto sa za nás modlí. Aj keď nasledujeme Ježiša, život nám prináša búrky, a niekedy si ich vytvárame aj sami, ale Ježiš sa za nás prihovára, modlí sa za nás. A viete si vôbec predstaviť, že Kráľ vesmíru sa prihovára za vás?

Vedie nás k nádeji, že život bez búrok bude slávnostne odštartovaný vo večnosti a že Boh nám rozumie, pretože je človek, a zároveň nám môže pomôcť, lebo je Boh. Vedie k tomu, že smrť je len dočasná a čaká nás obnovenie v novom nebi a na novej zemi. Pre kresťana nie je tento svet tým najlepším, čo ho čaká, a aj po plači a ťažkom živote nás čaká radosť, prisľúbenie večného života, kde už nebude nijakej slzy, smútku ani utrpenia a spravodlivosť napokon zvíťazí.

Kniha je písaná typickým „lucadovským“ štýlom. Ľahko sa číta, ale pritom ide do hĺbky, predkladá teóriu, ktorá je predstavená prostredníctvom autorovej praxe a skúseností, popretkávaná mnohými príkladmi.

Ak túžite objaviť nádej vo svojom živote, neviete si rady vo svojich životných búrkach a pýtate sa, prečo vôbec existuje utrpenie, siahnite po tejto knihe. Neobanujete!

Recenzia_Max Lucado: Neotrasiteľná nádejUkážka

Keď sa modlíme, Božou mocou sa staviame proti diablovi. Keď Boha zvelebujeme, robíme to, čo satan nerobil: dávame Bohu miesto na tróne. Keď berieme do rúk meč Písma, robíme to, čo robil Ježiš na púšti: odpovedal satanovi pravdou. A keďže satan je na pravdu silne alergický, nechal Ježiša na pokoji. Satan sa dlho nezdrží na mieste, kde sa ľudia modlia a chvália Boha. Satan možno cerí zuby, ale nezvíťazí.

Niekoľkokrát sa mi stalo, že ešte pred skončením zápasu som poznal meno víťaza. Keďže som pastor, nemám možnosť sledovať nedeľné zápasy amerického futbalu. Kým družstvá hrajú proti sebe, ja kážem. Nesťažujem sa, veď zápasy si môžem nahrať a pozrieť neskôr. A tak to aj robievam.

Počas nejednej nedele sa stalo, že niektorý z farníkov dostal esemesku alebo email s výsledkom zápasu a v dobrej vôli sa chcel oň so mnou podeliť. Zvažoval som, či si na košeľu nepripnem tabuľku s textom: „Zápas si nahrávam. Nič mi nehovorte!“

Obzvlášť jasne si spomínam na jeden dôležitý zápas môjho obľúbeného tímu dallaských kovbojov. Starostlivo som si nastavil nahrávanie a tešil som sa na popoludnie plné gólov. Počas bohoslužby som sa o zápase nezmienil ani slovkom. Dokonca som sa vyhýbal očnému kontaktu s hocikým, kto by sa mohol preriecť a prezradiť mi výsledok. Už som bol pri aute, keď na mňa zavolal jeden nadšený fanúšik: „Max, už si to počul? Kovboji vyhrali!!!“ To hádam nie!

A bolo po napätí! Už nebudem strnulo sedieť na kraji gauča, obhrýzať si nechty a zatvárať oči, keď bude hroziť nepriateľský gól. Aj napriek tomu, že som vedel výsledok, chcel som si zápas pozrieť. V ten deň som urobil úžasný objav. Zápas som po prvý raz sledoval bez stresu! Kovboji v druhej štvrtine zaostali, ale mňa to netrápilo. Vedel som, ako sa to skončí. Do konca zostávalo ešte šesť minút a my sme hrali dosť nemotorne. Nepodliehal som však panike, pretože som vedel, kto vyhrá. V poslednej minúte chýbal jediný touchdown. Žiadny problém. Víťazstvo bolo isté.

Rovnako je to aj s vaším víťazstvom. Do posledného odpískania ešte bude dôvod na obavy. Stane sa vám, že s loptou budete zaobchádzať dosť nemotorne. Bude sa zdať, že diabol má nad vami prevahu. Nejaký démon sa pokúsi zhatiť vaše sny a poslanie. Budete mať dojem, že dobro prehráva. Ale nemusíte sa trápiť; vy i ja poznáme konečný výsledok.

(Lucado, 2019, s. 45 – 46)

Max Lucado

Slúži v zbore Oak Hills v San Antoniu v Texase. Má manželku Denalyn a dcéry Jennu, Andreu a Saru. Je autorom mnohých bestsellerov a v súčasnosti najčítanejším kresťanským autorom v USA. V jeho dielach nachádza útechu vyše sto miliónov čitateľov. V slovenčine vyšlo len niekoľko jeho diel: Láska hodná dávania, Bez strachu, 3:16 – Súradnice nádeje, Boh sa priblížil, Zvládneš to, Skôr než povieš amen, Zázrak v kaviarni Higher Grounds, Vďaka Betlehemu, Si výnimočný, Bojuje za vásNeotrasiteľná nádej.

0:00