recenzia_Patti Callahanová: Ako som sa stala pani Lewisovou

Kniha, ktorá neočarí iba nadšencov Lewisa, ale zaručene sa dotkne všetkých romantických duší. Duší, ktoré neprestávajú veriť v lásku, a to napriek tomu, že cesta k nej a jej podoba môžu byť aj iné, než na aké sme zvyknutí…

Historický román Ako som sa stala pani Lewisovou rozpráva príbeh dvoch spisovateľov, ktorých spojí náhly duchovný zážitok v dospelosti. Nadšená Helen Joy Davidmanová Greshamová sa, povzbudená priateľom, rozhodne obrátiť na známeho spisovateľa C. S. Lewisa, ktorý sám našiel vieru v dospelosti. O svojom obrátení mu napíše list – s nádejou, že sa dozvie niečo viac o Bohu, viere… Vtedy ešte netuší, že postupne sa jej podarí nazrieť aj do srdca Jacka – tak Lewisa volali priatelia.

Ona žije v New Yorku, on v Londýne. Táto diaľka je prekonávaná korešpondenciou, vďaka ktorej sa medzi nimi rozvinie hlboké priateľstvo. Ako o listoch hovorí Jack: „Vaše myšlienky mi pomáhajú v tom, aby som si vyjasnil svoje vlastné.“ (s. 71) Joy sa Jackovi zdôveruje so svojimi manželskými problémami – žije s alkoholikom, ktorý je jej neverný – a Jack ju povzbudzuje, aby sa necítila osamelo a mala silu bojovať.

Joy stále viac chorľavie a na odporúčanie doktora sa vyberie zotaviť do Anglicka. Samozrejme, na tejto ceste si naplánuje aj stretnutie s Jackom. „Poznali sme sa navzájom tak dobre, ako sa poznajú len dobrí priatelia – vedel o mojich tajomstvách a obavách –, ale až teraz sa nám mohli stretnúť pohľady, tak ako sa nám už dávnejšie stretli myšlienky.“ (s. 92)

Zatiaľ čo Joy trávi čas v Anglicku, jej manželstvo sa úplne rozpadne. Vracia sa domov s tým, že existuje jediné riešenie – rozvod. Čitateľ by čakal, že po rozvode už nič nebráni tomu, aby sa jej city voči Jackovi mohli naplno prejaviť, no príbeh pokračuje inak… Ako sa teda Joy nakoniec stane pani Lewisovou? To vám už, samozrejme, prezradiť nemôžem.

Kniha je písaná pútavo a okrem lásky Joy a Jacka autorka Callahanová opisuje aj atmosféru Anglicka v 50. rokoch minulého storočia, poodhaľuje životy slávnych spisovateľov (v knihe sa vyskytne aj Tolkien), ako vyzerali ich bežné dni, ako vznikali ich básne a knihy, ako vznikol celosvetovo preslávený príbeh Narnie, prečo bol Lewis dlhé roky starým mládencom a bál sa prednášať pred deťmi a mnoho iného. Autorka krásne zachytila silu a vplyv priateľstva či lásky a opísala Joy a Jacka tak detailne, akoby boli aj našimi blízkymi priateľmi… akoby sme do príbehu vstúpili aj my sami.

recenzia_Patti Callahanová: Ako som sa stala pani LewisovouUKÁŽKA

Stále som tak trochu očakávala, že sa ku mne načiahne, dotkne sa ma a pritiahne k sebe. Nikdy sa to však nestalo; nechával ma čakať. A ja som čakala a túžila a väčšinu času som ničomu nerozumela.

To, čo sa dialo, sa nám dialo obom – keď sme boli odlúčení, navzájom sme si chýbali. Čoraz viac som mu chcela a niekedy aj potrebovala ukázať alebo povedať, čo som v tom momente vnímala alebo čo sa mi podarilo. Chcela som sa mu zdôveriť so všetkým, čo som počas dňa zažila. Rovnako ako on som sa chcela podeliť o každý moment a každú myšlienku. Vyzerala azda láska práve takto? A ak áno, aký druh lásky to bol?

„Ste presvedčený, že do jednej z vašich kategórií patrí aj láska?“ opýtala som sa ho počas prudkej búrky, zatiaľ čo sme sa tmolili po spoločnej kuchyni a ja som varila zeleninovú polievku s baraninou.

„Či patrí presne do kategórie?“ Pokrútil hlavou a zľahka sa oprel o kredenc. Vyzliekol si sako a preložil si ho cez kuchynskú stoličku. „Myslím si, že nič úplne nezapadá do žiadnej kategórie. Aj tak sa však musíme snažiť, pretože na čo iné slúži jazyk?“

Bola to pravda – museli sme sa snažiť, ja som si však napriek tomu veľmi dobre uvedomovala, že naša láska bola ako hmla alebo vietor. Bolo ju skôr cítiť, ako vidieť, objavovala sa a zase mizla v prasklinách Jackových kategórií, ktoré boli bez výnimky nazvané gréckymi slovami. Nedala sa uchopiť, a ak by sa mi ho podarilo prinútiť, aby ju zadefinoval alebo aby zadefinoval nás, mala som strach, že všetko čaro by sa úplne stratilo.“

(Callahanová, 2020, s. 295 – 296)

PATTI CALLAHANOVÁ

Autorka viacerých bestsellerov, finalistka ocenenia Townsend Prize for Fiction. Venuje sa písaniu poviedok, antológií, blogov a prispieva aj do časopisov. Pôvodne bola špecializovaná pediatrická sestra, no neskôr začala písať na plný úväzok. Spolu s manželom a tromi deťmi žije v Južnej Karolíne.

Knihu si môžete zakúpiť v našom e-shope.

0:00