recenzia_Pete Greig: Keď Boh mlčí

recenzia_Pete Greig: Keď Boh mlčí
Niekedy sa nám môže zdať, že Boh na naše modlitby neodpovedá. Úprimne ho prosíme, no on akoby mlčal. Navonok sa nič nemení, iba naše srdce je čím ďalej, tým viac otupené vplyvom nevypočutých modlitieb. Prečo Boh neodpovedá?

Čo robiť, keď sa nám zdá, že nás Boh opustil? Prečo cítime, akoby bol Boh v tom najťažšom čase mĺkvy a vzdialený? Kniha Keď Boh mlčí hovorí otvorene o pochybnostiach, o bolesti a o tom, ako zápasiť a udržať vzťah s Bohom aj v čase, kedy sa nám zdá byť ďaleko. Kniha je písaná citlivo a autenticky, vzišla totiž z osobnej bolesti samotného autora, ktorý je roky svedkom utrpenia vlastnej manželky a sám pociťuje ťažobu nevypočutých modlitieb. Hovorí však: „Nevypočutá modlitba je problémom iba pre tých, ktorí veria. Pre iných je iba potvrdením, že mali celý čas pravdu.“ (s. 27)

Ako vlastne modlitba funguje? Prečo niektoré modlitby Boh vypočuje a iné nie? Dá sa nejako ovplyvniť, aby moje modlitby boli vypočuté? Na tieto a mnohé ďalšie otázky odpovedá Pete Greig zrozumiteľne a občas i s dávkou humoru. Kniha je plná konkrétnych príbehov, vďaka ktorým sa téma nevypočutej modlitby stáva bližšou každému čitateľovi.

Spolu s autorom čitateľ prechádza nielen osobným príbehom jeho rodiny, ale aj príbehom trpiaceho Ježiša, ktorý počas svojich štyroch posledných dní pred smrťou na kríži prežil zradu a bolesť, ktorú nemožno opísať slovami. A hoci to možno bude znieť nelogicky, aj táto kniha nám pomáha pochopiť jedno z najväčších tajomstiev kresťanstva, že príbehy plné utrpenia môžu v sebe zároveň ukrývať aj krásu a plnosť nádeje.

recenzia_Pete Greig: Keď Boh mlčíUKÁŽKA

„Poznal som jednu paniu, ktorá sa roky modlila za manželovo obrátenie, ale on vôbec neprejavoval záujem o vieru. Na stolíku v obývačke mu nechávala kresťanské knihy, v rozhovoroch tu a tam utrúsila nejakú narážku a pozývala ho na modlitbové stretnutia. On bol však sebestačný podnikateľ, ktorý mal dojem, že Boha nepotrebuje.

Roky plynuli, jej zúfalstvo sa zväčšovalo a modlitby zintenzívňovali. Jedného dňa, keď niekam odcestovala s deťmi, sa niekto vlámal do ich domu. Keď sa manžel vrátil, dom našiel vykradnutý. Ako tak stál osamotený vo vyrabovanom dome, roky sebestačnosti sa zrútili ako domček z karát. Padol na kolená a konečne uznal, že sám si nevystačí. Nemyslím si, že tých vlamačov poslal Boh (hoci im v tom zjavne nebránil), ale obaja manželia dnes považujú túto príhodu za odpoveď na modlitbu, ktorá prišla v pravý čas!

Keby modlitba fungovala na princípe ovládania, manželkine modlitby a pôsty by muža dotlačili do Božieho kráľovstva už pred rokmi. Jej modlitby boli predsa nepochybne v súlade s Božou vôľou. Muž im však celé roky úspešne vzdoroval. K jeho premene došlo pomalým, postupným nadprirodzeným procesom, ktorý rešpektoval jeho slobodnú vôľu. Jeho predsudky sa nebadane búrali pod súčasným vplyvom vzťahu, modlitby, trpezlivosti a manželkinho svedectva života. Keď ho napokon životné okolnosti prinútili konfrontovať sa s vlastnou bezmocnosťou, dokázal kapitulovať pred Kristom, ktorý svojím „doliehavým krokom“ predstihol jeho cieľavedomosť a získal si jeho srdce.

(Greig, Keď Boh mlčí, 2021, s. 173 – 174)

PETE GREIG

Vedúci cirkevného spoločenstva Emmaus Road v anglickom Guildforde. Po celom svete šíri modlitbové hnutie 24/7. Vyučuje na St Mellitus College v Londýne a je podpredsedom mimovládnej organizácie Tearfund. U nás si popularitu získali jeho knihy Krvavý mesiac na obzore, Zašpinená slávaAko sa modliť.

Knihu si môžete zakúpiť v internetovom kníhkupectve Kumran.sk tu.

0:00