Recenzia_Peter Podlesný: Odovzdávanie ohňa – Čo ti otec nepovedal

Kniha Odovzdávanie ohňa je kopancom súčasným chlapom, aby sa prebrali, zanechali detské spôsoby a prijali konečne svoju rolu muža. V určitých kruhoch nič nové. Väčšina spoločnosti sa však zrejme bude brániť.

Autor: Peter Murár

K tejto knihe som sa dostal náhodou. Prišiel som na StartLab podporiť vydanie knihy o tatranských chatách. No počas čítania opisu projektu ma vyrušil a zaujal odkaz na celkom inú kampaň, v ktorej Peter Podlesný zbieral peniaze na svoju knihu venovanú objavovaniu mužnosti v 21. storočí. Petra Podlesného možno viacerí poznáte. Niekoľko rokov publikuje na webe Mužom.sk a pravidelne vydáva rovnomenný podcast zameraný na tú istú tému. Svojho času som jeho podcasty občas počúval, ale nebola to úplne moja šálka kávy, tak som po zhruba pol roku ich odoberanie zrušil. Prešiel nejaký čas a potom táto kampaň. Hoci mi je, ako ste sa možno dovtípili, téma objavovania mužnosti trochu cudzia, myslím, že Petrovu misiu chápem. A myslím, že je potrebná. Prispel som teda a po čase mi doma pristáli dve knihy s autorovým podpisom.

POVEDZME SI, ČO TREBA, VECNE A JASNE

Už prvý dojem dával tušiť, že môj predpoklad bol správny. Čierna obálka s jasným plameňom zápalky obalená matným laminom (taký ten povrch, ktorý vyzerá ako keby bola kniha potretá voskom) pôsobí trochu pateticky a retro, ale dokonale vystihuje autorov zámer. Viete si predstaviť chlapskú knihu v hand-craft štýle či dokonca v nejakom vyumelkovanom dizajne?! Niektorí možno aj áno, ale asi sa zhodneme, že tá trocha pátosu s hrdinským podtónom sa k tejto téme celkom hodí. Mimochodom, veľmi podobný dojem mám aj zo zvučky jeho podcastu, ktorá je zostrihom chlapských hlášok z testosterónom nabitých filmov. Trochu ma to vrátilo do stredoškolských a vysokoškolských čias, kedy mi tento štýl veľmi imponoval. Medzičasom som sa trochu posunul. Petrov štýl nie je môj štýl, ale perfektne súznie s jeho misiou. Jeho posolstvo, imidž, slovná zásoba i štýl vyjadrovania sú perfektne konzistentné, držia pokope. Presne viete, čo od neho môžete čakať a bez problémov sa povznesiete nad prípadné odchýlky v jeho a vašom vnímaní sveta.

Ešte aj rozsah 200 strán akoby hovoril, že je to kniha pre chlapov. Načo veľa slov. Povedzme si, čo treba, vecne a jasne. Do tohto rozsahu Peter Podlesný dostal 20 kapitol, čo je na taký rozsah pomerne veľa. Z dvadsiatich kapitol by Ken Follet urobil tisícstranový historický román, všakáno. Ale zase – historický román je úplne iná disciplína ako chlapská rozprava. To najdôležitejšie odznie v knihe úplne na začiatku: príde čas, kedy by chlapec mal zanechať chlapčenské spôsoby a žiť ako muž. Ibaže, ako autor upozorňuje, súčasný životný štýl tomu veľmi nepraje. „Keď má dievča dvanásť rokov, dostane menštruáciu. Keď má chlapec dvanásť rokov, dostane tretiu Playstation.“ Trochu drsné, ale je v tom kus pravdy. Peter Podlesný poukazuje na to, že zatiaľ čo ženám sa v priebehu 20. storočia podarilo aktualizovať svoju rolu (volebné právo, priestor pre kariéru, atď.) a navzdory tomu dokázali ostať ženami, muži to neurobili a svoju identitu stratili. Myslí si, že súčasný svet zúfalo potrebuje, aby ju znovuobjavili.

KOPANEC CHLAPOM 21. STOROČIA

Kniha Odovzdávanie ohňa nie je teoretickou sociologickou štúdiou. Naopak, snaží sa byť veľmi konštruktívna. Väčšina z prvých trinástich kapitol sú vhľady do mužskej duše a podnety, ako svoju mužnosť rozvíjať: cez sformulovanie svojej vízie, objavenie vlastného hrdinstva, fungovaním v spoločenstve či rozvíjaním disciplíny. Samozrejme, je to viac. A áno, príde aj na tému otcovstva, resp. na spomínané odovzdávanie plameňa. Inak, ten názov fakt vyšiel. Trochu nadnesený, ľahko provokujúci – veď čo také zásadné nám naši otcovia nepovedali?! Ale späť k obsahu. Ako som spomínal, prvých trinásť kapitol výborne rozvíja jednu myšlienku. Potom táto konzistentnosť začína dostávať trhliny. Kapitola 14 „Čo ti nepovedala mama“ a nasledujúce sú totiž venované ženám, resp. vzťahom so ženami. Hádkam, slzám, rozchodom… Znie to zmysluplne. Porozumenie ženám je predsa bytostnou súčasťou mužského sveta. Ibaže pri čítaní som sa nemohol zbaviť dojmu, že autor rýchlo stráca pevnú pôdu pod nohami a veľmi to cítiť. Odpovede na otázky typu čo pôsobí na ženu mužne, ako veľmi záleží na vzhľade, prečo ženy plačú, ako muži pokazia hádku – a mnohé ďalšie – by oveľa kompetentnejšie zodpovedala žena. Od muža to vyznieva ako referát. Ak by sa už na niečo podobné podujal muž, čakal by som, že to bude nejaký skúsený psychológ, ktorý sa dlhodobo venuje párovej terapii. Odhliadnuc od toho, táto časť mi do tejto knihy koncepčne veľmi nezapadá. Aj keď tieto témy spolu úzko súvisia, predsa len – prevzatie roly muža je jedna téma a rozvíjanie partnerských vzťahov úplne samostatná téma. O ktorej sa, mimochodom, popísalo veľmi veľa. Leman, Chapman, Grey a ďalší vás v tejto oblasti posunú omnoho ďalej. Knihe by preto rozhodne prospelo, keby skončila na strane 144.

Napriek uvedeným výhradám je Odovzdávanie ohňa vydarená a potrebná kniha. Ako som spomenul už v úvode, je to taký kopanec chlapom 21. storočia, ktorí ani len netušia, že byť mužom znamená oveľa viac, ako len finančne zaistiť rodinu. Je celkom dobre možné, že väčšina z tých učiteľov, účtovníkov, programátorov, ekonómov, realitných maklérov, zubárov atď. v prvom okamihu nepripustí, že by sa ich takto koncipovaná kniha týkala. Oni SÚ muži. Ale to neznamená, že budú nosiť flanelovú košeľu, dvojdňové strnisko a používať parfum Klobása-s-cesnakom-No.5. Ale verte, že aj keby si túto knihu prečítali so zaťatými zubami, pri poctivej sebareflexii nakoniec priznajú, že im nejaká časť ich mužnosti uniká a získajú podnety, ako ju znovuobjaviť.

Snímky: odovzdavanieohna.sk

0:00