Recenzia_Rick Warren: Načo som vlastne tu?

Píšu o nej, že je to kniha, ktorá zmenila život miliónom ľudí. Chcete sa k nim pridať?

Rick Warren je skúsený sprievodca. Už v úvode vysvetľuje, že jeho cieľom je, aby ste si počas štyridsaťdvadňovej cesty zodpovedali tri najdôležitejšie otázky svojho života: otázku existencie (Ako to, že žijem?), otázku dôležitosti (Záleží vôbec na mojom živote?) a otázku zmyslu (Načo som ja vlastne na tomto svete?). Autor sa vo svojich denných textoch snaží, aby ste z nich získali maximum. Zdôrazňuje, že je potrebné prejsť túto cestu neprerušovane. Nezostáva pritom na povrchu, ale ide do hĺbky, krok za krokom.

Každý deň pozostáva z niekoľkých častí: samotného textu a časti, ktorá má pomôcť v premýšľaní o poslaní života – ide o verš na zamyslenie, verš na zapamätanie (zo Svätého písma) a otázky na zamyslenie. Práve tieto časti vám pomôžu reflektovať to, čo ste si v daný deň prečítali, a preniesť to do svojho vlastného života.

„Je nemožné vyhovieť všetkým. Máš presne toľko času, aby si vykonal Božiu vôľu. Ak nestíhaš, znamená to, že sa pokúšaš urobiť viac, ako Boh pre teba naplánoval (alebo príliš dlho pozeráš televíziu). Život so zmyslom vedie k jednoduchšiemu životnému štýlu a rozumnejšiemu časovému rozvrhu,“ píše autor. Pozýva nás tiež, aby sme si nezamieňali aktivitu s produktivitou a objavili zmysel života, ktorý nás pripravuje na večnosť. Zdôrazňuje, že tento život je len kostýmovou skúškou pred skutočným predstavením, ktorým je večnosť, a záleží, ako ju prežijeme. „Bol si stvorený, aby si existoval navždy,“ hovorí.

Zamýšľa sa aj nad tým, ako vidí náš život Boh a aké miesto má v našom živote utrpenie a pokušenia. Píše aj o tom, že Boh rád používa slabých ľudí a že sme dielom, ktoré mu má slúžiť. Nie sme tu náhodou a Boh má zámer so životom každého jedného z nás. Rick Warren vo svojej knihe odkrýva päť z týchto zámerov: 1. si stvorený pre Božiu radosť; 2. si stvorený pre Božiu rodinu; 3. si stvorený, aby si sa viac podobal Kristovi; 4. si stvorený, aby si slúžil Bohu; 5. máš určité poslanie.

„K duchovnej zrelosti sa nedostaneš skratkami,“ píše autor. Všetko má svoj čas. Ale týchto štyridsaťdva dní je dobrým začiatkom. Je pred vami kniha, ktorá vám môže pomôcť odhaliť Boží zámer pre váš život a môže zmeniť váš život. Vydáte sa na túto dobrodružnú cestu? Pretože, ako píše autor: „Keď je Boh základom tvojho života, chváliš ho. V opačnom prípade sa trápiš.“ Čo si vyberiete?

Recenzia_Rick Warren: Načo som vlastne tu?Ukážka

Pretvorený ťažkosťami

Za každým problémom treba hľadať Boží zámer. Boh využíva okolnosti, aby rozvíjal náš charakter. Keď nás pretvára na obraz Ježiša, spolieha sa v skutočnosti viac na okolnosti ako na naše čítanie Biblie. Dôvod je zrejmý: okolnostiam čelíš dvadsaťštyri hodín denne.

Ježiš nás varoval, že vo svete budeme mať trápenie. Nikto z nás nie je chránený pred bolesťou a utrpením a nikto neprekľučkuje životom bez problémov. Život je reťaz problémov. Vždy, keď jeden vyriešiš, zaujme jeho miesto iný. Nie všetky sú veľké, ale z Božieho pohľadu sú pre tvoj rast všetky významné. Peter nás uisťuje, že je normálne mať starosti: „Milovaní, nedivte sa ohňu (súženia), ktorý vás prišiel skúšať, akoby sa vám prihodilo niečo nezvyčajné.“

Boh používa problémy na to, aby si ťa pritiahol bližšie k sebe. Biblia hovorí: „Blízky je Hospodin tým, čo sú skrúšeného srdca, a pomáha tým, čo sú ubitého ducha.“ Najhlbší a najdôvernejší zážitok z uctievania Boha budeš najpravdepodobnejšie prežívať v tvojich najtemnejších dňoch, keď sa sám obraciaš k Bohu. Keď je tvoje srdce zlomené, cítiš sa opustený, nevidíš nejaké východisko a tvoja bolesť je neznesiteľná. Keď prechádzame trápením, modlíme sa tie najúprimnejšie, najvierohodnejšie a zo srdca vychádzajúce modlitby. V bolesti nemáme síl na to, aby sme sa modlili povrchne.

Joni Eareckson Tada poznamenáva: „Keď je život ružový, skĺzneme k tomu, že o Ježišovi vieme, napodobňujeme ho, citujeme ho, hovoríme o ňom. Ale len v trápení ho spoznáme.“ V trápení sa naučíme o Bohu také veci, ktoré sa ináč naučiť nemôžeme.

(Warren, 2019, s. 180 – 181)

RICK WARREN

Zakladajúci pastor a kazateľ cirkevného zboru Saddleback Church v Kalifornii. Toto spoločenstvo sa odtiaľ rozrástlo do celého sveta a dnes do siete cirkevných zborov patrí viac ako 30 000 ľudí. Ako teológ prednášal na univerzitách v Oxforde, Cambridge, Harvarde a mnohých ďalších. Pravidelne poskytuje poradenstvo pre OSN, Kongres Spojených štátov, TED konferenciu a iné významné inštitúcie. Okrem knihy Život s jasným cieľom (2005, 2014) napísal knihu Zbor s jasným cieľom (2006) a spolu so svojím tímom knihu Program Daniel (2015).

0:00