Recenzia_Thérèse Hargotová: Sexuálne oslobodená mládež

Kniha s podtitulom (nie tak celkom) a s otázkou na obálke: „Čo sa to, dokelu, deje s láskou?!“ naznačuje, že sa budeme zamýšľať nad vážnymi vecami a možno ostaneme aj v šoku. Takto žije a rozmýšľa naša mládež v oblasti sexu?

Emotívny až nahnevaný podtón si autorka zvolila ako motivujúci. Už vyše desať rokov totiž pôsobí v školskom prostredí ako sexuologička. Nie, svoju prácu nerobí so zlosťou, ale zistenia, ktoré pritom spracúva, sú pre ňu samotnú občas až desivé. Vníma totiž obrovský tlak sveta, kde vládne sexuálna voľnosť či pornografia. Autorka neschvaľuje samotnú sexuálnu náuku v školách, ktorá deti akoby oberala o dar lásky a nútila ich žiť pudovo.

Čitatelia sa tak musia pripraviť na to, že je pred nimi veľmi otvorené dielo, ktoré vychádza z mnohých svedectiev mládeže. Hoci sú výpovede mierne upravené či mená pozmenené, nič to neuberá na pravdivosti. Mladí skutočne pozerajú porno bežne aj v školách, cez prestávky si to rozdávajú na toaletách, na školských výletoch sú často prichytení aj v skupinovom sexe, nevedia nič o identite muža a ženy, experimentujú so svojou sexuálnou orientáciou a právo na antikoncepciu či potrat berú ako samozrejmosť.

Tu si možno povieme, že u nás to nehrozí, to je len na západe, majú horšiu morálku. Možno. Autorka viní predovšetkým rodičov za prílišnú voľnosť, nezáujem, neschopnosť dať vlastný príklad, komunikovať. Rodičia sa radšej spoľahnú na to, že ich deti predsa učiteľ v škole naučí, ako sa napríklad navlieka kondóm. Akoby toto stačilo. Lenže podľa autorky práve toto nestačí, a preto za všetkými spomenutými skúsenosťami ponúka svoje myšlienky.

Celkovo v knihe prevyšujú výpovede mladých. Problémovosť témy akoby bola nadradená jej riešeniu. Dokonca si nie som istá, či autorka vôbec nejaké riešenie má. V závere síce spomína, že vidí nutnosť v zmene školského systému, ale inak v knihe ponúka skôr len úvahy nad otázkami.

Tému rozoberá filozoficky či psychologicky skôr všeobecne, nevenuje sa konkrétnemu riešeniu žiadneho prípadu, čo je škoda. Kniha teda neplní účel poradne, dokonca v niektorých kapitolách ani nejde podľa učenia Cirkvi, na čo hneď v úvode upozorňuje vydavateľ. Ide najmä o podanie skutočnej tváre našej mládeže s tým, že vždy existuje nádej, aby sa niečo zmenilo k lepšiemu.

Recenzia_Thérèse Hargotová: Sexuálne oslobodená mládežUKÁŽKA

Hudba nahlas hrá, alkohol ľuďom stúpa do hlavy. Na sedačke sa bozkáva Paul s Julie. „Ak chcete, môžete ísť hore,“ pošepká im do ucha organizátorka párty a posunkom im to naznačí. Zdvihnú sa a opití vylezú po schodoch. Na poschodí sú prvé izby obsadené. Večierok sa tam hore vydal úplne iným smerom, čo zaľúbený párik pobaví. Rodičovská spálňa je voľná, usadia sa tam, objímajú sa, hladkajú sa. „Do frasa, zabudol som si dole v bunde kondóm!“ uvedomí si, keď je už vzrušený v jej vnútri. „To nič,“ povie si Paul. Je to ich prvý spoločný sex.

Po krátkom ľúbostnom objatí dvojica leží bok po boku. „Musím sa ti s niečím priznať… Vieš, toto nebol môj prvý sex, ale s tebou to bolo ako prvýkrát.“

„Nevadí,“ vraví Paul, „bolo to super.“

On má 15 a pol, ona takmer 17. Sú spolu len čosi vyše mesiaca, po uši zaľúbení a napokon radi, že spolu mali styk.