Slávka Kubíková: Digitálne deti nevydržia námahu
Deti potrebujú vypnúť (obrazovky)… hovorí Slávka Kubíková, novinárka a mamina, autorka úspešnej knihy Klub nerozbitných deti a novej knihy Krotitelia displejov. Slávka tvrdí, že potrebujeme ovládnuť moderné technológie skôr, ako ony ovládnu naše deti. Porozprávali sme sa, ako nastaviť hranice, umožniť deťom prežívať skutočné detstvo a nedovoliť počítačom, mobilom a tabletom, aby si kradli čas, ktorý im nepatrí.
Slávka, naozaj sú dnes moderné technológie najťažšou výzvou rodičovstva? Prečo?
Jednou z najťažších určite áno. Je to preto, lebo sme ako rodičia v úplne novej situácii, na ktorú nemáme zažité šablóny z vlastného detstva. Nahromadená múdrosť generácií nám pomáha v mnohých iných oblastiach výchovy – vďaka nej napríklad vieme, že sladkosti nemajú byť hlavnou stravou, ale majú svoje miesto ako dezert až potom, keď deti zjedli zdravšie a výživnejšie jedlo.
Podobné vžité pravdy chýbajú, pokiaľ ide o displeje. Rodičia skrátka netušia, ako o tejto téme rozmýšľať, kedy obrazovky škodia a naopak, za akých okolností môžu byť užitočné. Nemajú túto tému vôbec premyslenú, ale veľmi rýchlo pochopia, že si pomocou displejov elegantne dokážu vyriešiť momentálnu situáciu s dieťaťom. Deti zrazu poslušne sedia, pekne papajú, nebehajú, nejačia. Rodič má z toho okamžitú výhodu, a nedôjde mu, že z dlhodobého hľadiska môže dieťaťu ohromne uškodiť.
Ako?
Na viacero spôsobov. Päťročné deti, ktoré trávili pri displejoch viac ako dve hodiny denne, osemnásobne častejšie vykazovali znaky ADHD oproti deťom, ktorých rodičia technológie limitovali na pol hodinu. Deti, ktoré pozerajú do displejov, horšie obstoja vo vývinových testoch, majú problémy s rečou, zníženú empatiu, zvýšené agresívne správanie, horšie akademické výsledky. To nie sú domnienky, ale fakty potvrdené štúdiami. A to sú len tie priamočiare efekty.
A tie nepriamočiare?
Z dieťaťa, ktoré je zvyknuté na konzum digitálnej zábavy, vyrastá pasívny konzument. Potrebuje neustále externé podnety, vplyvy, zábavu, aby bolo v pohode. Takéto dieťa nie je zvyknuté samé na seba a na svoje vnútorné zdroje motivácie a tvorivosti. Digitálny svet je bez námahy, odmena v podobe dopamínu v ňom ide okamžite. A teda podkopáva u detí základnú schopnosť námahy a vytrvalosti. Takéto deti to budú mať v živote veľmi ťažké: námahu a vytrvalosť človek potrebuje na všetko: v manželstve, v práci, v rodičovstve.
// Čítajte celý text //