Známe rodiny o výletoch: Dôležité je, aby sme boli spolu

Slovensko je bezpochyby krásna krajina. Či už prírodné krásy, alebo kultúrno-historické pamiatky lákajú turistov. Opýtali sme sa známych Slovákov či Sloveniek, kde s deťmi radi trávia čas. Ktoré slovenské miesta im prirástli k srdcu a vedia ich odporúčať iným?

Mária Čírová, speváčka

My s manželom ako muzikanti máme pochodené Slovensko ako málokto. Je naozaj málo miest, kde sme ešte neboli. Keď hráme neskoro večer, väčšinou v tej lokalite aj prespíme a často si na druhý deň pochodíme okolie. Veľakrát sme zobrali so sebou aj deti, čiže aj ony už precestovali veľký kus Slovenska. V najbližších mesiacoch by sme im chceli poukazovať hrady a zámky. Dovolenkovali sme už napríklad na Liptove, v Terchovej, pod Martinkami, na Orave alebo v Tatrách, čiže naozaj je veľmi ťažké vybrať jedno miesto.

Ale asi najviac spomienok mám z Tatier a Bachledovej doliny, kde majú krstní chalupu. Chodíme tam už od detstva. Nedávno tam dokonca pribudla veľká atrakcia – chodník v korunách stromov, takže v poslednom čase je tam oveľa rušnejšie ako kedysi. Toto miesto určite odporúčam navštíviť, je to veľký zážitok.

Známe rodiny o výletoch: Dôležité je, aby sme boli spolu

Miriama Fedorková, herečka a moderátorka s manželom Tomášom Fedorkom, spoluzakladateľom kníhkupectva Artforum

Milujeme byť na rôznych miestach a keďže máme malú ročnú „drobku“, na narodeniny dostala parádny turistický nosič, namontovali sme aj sedačku na bicykel a jazdíme tak často, ako sa len dá. Za posledných pár týždňov sme si dávali výjazdy v okolí Prešova a navštívili sme Lačnovský kaňon, Zádielsku tiesňavu, Spišský Jeruzalem, dedinku Kojšov-Turne, Folkmarskú skalu, Miklušovský rozprávkový chodníček, v Levoči sme si vyšli na Mariánsku horu. Potom Dreveník, Spiaci Mních na ceste z Prešova do Lipian, Mlynická dolina v Tatrách. Pieniny – na bicykloch okolo Dunajca, na bicykloch tiež chodníkom z Prešova cez Veľký Šariš a smer na Michaľany, Kapušiansky hrad (ten bol zatvorený, ale výhľad aj tak prenádherný). Zvládli sme aj Tajch v Pavlovciach pri Prešove. Tak ak ste náhodou niekde neboli, odporúčame. Všetko sú to túry vhodné pre najmenšie detičky, nie však s kočiarom, ale potrebný bude turistický nosič.

Mária Podhradská, speváčka, hudobníčka

Sú tri miesta na Slovensku, ktoré milujem a často ich navštevujem buď sama, alebo s rodinou či priateľmi. Prvým miestom, kam často chodievame, sú Súľovské skaly. Je to miesto, ktoré na mňa dýcha svojou intímnou atmosférou. Miesto, kde ráno počuť kohúty a cez deň ovečky. Zvykneme si tam prenajať chatu, z ktorej je krásny výhľad na celú panorámu Súľovských skál. A tak tam len tak sedávam pred chatou a kochám sa krásou, ktorú na Slovensku máme, a zároveň načerpávam energiu do všedných pracovných dní.

Druhým obľúbeným miestom, ktoré rada navštevujem, je Veľká Fatra. Konkrétne okolie Kráľovej studne a Krížnej. Celodenný výlet z Kráľovej studne na Chatu pod Borišovom a späť zvládnu hravo aj menšie deti. Málo turistov, ticho a krásna príroda – to sú chvíle, pre ktoré sa oplatí vyjsť na Veľkú Fatru. A kto zažil noci plné hviezd na oblohe bez svetelného smogu miest, ten si toto miesto navždy zamiluje!

S rodinou veľmi radi chodievame aj na Turiec. Vo Folkušovej máme priateľov, u ktorých bývame a užívame prírodu, ticho, lesy… Opísať slovami zážitky a pocity, ktoré má človek v prírode, je veľmi ťažké. Odporúčam vám zažiť tieto chvíle. Zážitky, ktoré teraz prežívame, sa raz stanú spomienkami, ku ktorým sa budeme radi vracať…

Richard Vašečka, politik

Naša rodina veľmi rada trávi spoločný čas v slovenskej prírode. Každý rok splavujeme niektorú zo slovenských riek (Dunaj, Malý Dunaj, Váh, Hron, Morava). Pre mňa ako otca sú to jedny z najsilnejších zážitkov s našimi deťmi. Tiež často využívame blízku nádhernú prírodu Žilinského kraja (najmä Veľká a Malá Fatra), kde žijeme.

Martin Husovský, spevák, hudobník

S rodinkou pravidelne chodíme každý rok do Veľkých Losín na Moravu, tam sa stretávame s našimi priateľmi. Pravidelne sme objavovali najmä severovýchod Slovenska, pretože to máme blízko a je tu krásne.

Janais, speváčka

V Bratislave bývam už pätnásť rokov, no krásy západného Slovenska som začala spoznávať až v posledných dvoch rokoch. Určite je to aj deťmi, ktoré sú teraz už dostatočné veľké na prechádzky po lesoch, aj dlhšie výlety. V poslednom čase nám učaroval najmä Dražovský kostolík na skalnatom kopci nad Dražovcami pri Nitre (odporúčam doniesť si so sebou deku a zostať tam až do západu slnka). Oslovilo nás aj hradisko Molpír v Smoleniciach, odkiaľ sú nádherné výhľady na okolitú prírodu, aj na Smolenický zámok. Jedným z najkrajších výletov bol pre nás výlet na Katarínku (asi 20 km severne od Trnavy). Peknú prechádzku spojenú s opekačkou sme si s deťmi spravili aj pri Grinavských jazerách.

A ak máte deti, ktoré sa neustále pýtajú „kedy tam už budeme?“, odporúčam spojiť sa s kamarátmi a ísť na výlet spoločne. Odkedy to takto robievame, deti sa celú cestu rozprávajú a cesta im ubehne oveľa rýchlejšie. Vždy si so sebou nosíme deku, spoločenské hry alebo karty a samozrejme niečo chutné na piknik.

Ondrej Kandráč, hudobník

V rodine sa riadime myšlienkou, že nie je dôležité, či trávime dovolenku pri mori alebo pri nejakej vodnej nádrži na Slovensku. Dôležité je, aby sme boli spolu a tešili sa na to, že si užívame blízkosť jeden druhého. Pre mňa osobne ako hrdého lokálpatriota sú nádherné miesta všade tam, kde žijú dobrí ľudia. Čiže aj celé Slovensko je pre nás synonymom oddychu, relaxu, je to najkrajší kút zeme, stále to budem hrdo tvrdiť.

V poslednom čase máme obľúbené hlavne okolie Košíc, pretože tu žijeme a vzhľadom na túto situáciu je to prirodzené. Radi chodíme na Bukovec, vodnú nádrž, so synom Ondríkom rybárčime na rieke Hornád, ideme často do prírody – na Kojšovu hoľu, na Jahodnú, aj keď je to lyžiarske stredisko, ale využívame to na cykloturistiku v teplejších mesiacoch. Radi chodievame k mojej mame do obce Krásna Lúka, sú tam nádherné lesy. Zber lesného ovocia patrí k našim každoročným rituálom letného obdobia.

Tým, že veľa cestujem, som mal možnosť spoznať celé Slovensko. V každom regióne sa dá nájsť niečo, čo človeka osloví – nádherný Liptov, kaštiele na Gemeri, krásne nížiny pri Nitre, okolie pri Bratislave a Záhorie. Najkrajšie je to, čo nosíme v srdci, čiže pre nás je to celé Slovensko.