Mobil v rukách malých detí: Nástroj alebo nástraha?

Mobil v rukách malých detí: Nástroj alebo nástraha?

Dnešné deti nerobia s technológiami prvé nesmelé kroky ako my kedysi. Už batoľatá dokážu smelo a intuitívne ťukať do obrazoviek mobilov. To však neznamená, že smartfón je pre nich vhodný spoločník.

Vidíme ich s mobilom v rukách už v kočíkoch, v čakárni u pediatra, ako na tablete sledujú rozprávky, ako hrajú prvé online hry – puzzle, pexeso, maľovanky. Dnes zvládnu ovládať mobil skôr, ako si dokážu zaviazať na teniskách šnúrky. Áno, sú to digitálne deti. Je to fascinujúce, ale aj znepokojujúce.

Nečudo, veď v prvom rade od narodenia sledujú nás rodičov. A my pri nich zvykneme mať mobil v ruke celkom často. S nadšením zaznamenávame aj ich pokroky – úsmev, prvé kroky, grimasy… Fotíme ich, kamerujeme, zdieľame, scrollujeme.

Ako môžeme deťom pomôcť vybudovať zdravý vzťah k technológiám? Čím skôr začneme, tým lepšie. Už malým deťom môžeme komunikovať, že mobil patrí rodičom a jeho používanie má svoje pravidlá. Nepovoľme im dvíhať hovory na rodičovskom mobile, ani keď sa na displeji objaví fotka babky. Nenechajme deti, aby si hocikedy vzali mobil bez opýtania a začali hocikde ťukať, stláčať, niečo si sami púšťať. Mnohým rodičom sa stalo, že im deti vzali mobil, odblokovali, nevinne po displeji ťukali, a tak zverejnili fotku na sociálnej sieti alebo dokonca vymazali dôležité súbory. Preto je dôležité mať digitálne zariadenia zaheslované a odložené mimo dosahu malých detí.

Do dvoch rokov obrazovky bokom

Moderné technológie, hoci sú lákavé, nie sú vyvinuté s ohľadom na detskú psychiku. Maloletým chýba schopnosť filtrovať podnety, nechápu kontext. Neuvedomujú si, že mobil nie je hračka.

Vieme, že telka, mobil, tablet fungujú v mnohých rodinách ako taká digitálna pestúnka. Napríklad, keď sa dieťa rozplače, nespolupracuje, nevie sa upokojiť… Keď v takej chvíli rodič dá dieťaťu do rúk mobil s pesničkou alebo rozprávkou, je zrazu spokojné. Technológia pôsobí ako takzvaný „digitálny cumlík“ – dieťa sa rýchlo utíši, ostane zaujaté obrazom, zvukom… Toto sa však nesmie stať každodenným riešením, pretože technológia brzdí detský prirodzený vývin. Krátkodobý pokoj pre rodiča môže viesť u detí k dlhodobým problémom so sústredením a správaním. Nedovoľme to. Naučme ich, že mobil nie je hračka a že má svoje miesto a svoj čas. Ak je potrebné deti digitálne zabaviť, uprednostnime audiotvorbu – pesničky, príbehy, rozprávky. V tomto veku však najviac potrebujú kontakt s rodičom, pohyb, objavovanie, ale aj chvíle nudy, ktoré podporujú tvorivosť.

Predškoláci striedmo

Vo veku 3 – 6 rokov je detský mozog ako špongia – rýchlo sa učí, ale zároveň je veľmi zraniteľný. Nadmerné vystavenie obrazovkám môže narušiť vývoj reči, emocionálneho vnímania, koncentrácie a dokonca aj kvalitu spánku. Ak sa mobil stane hlavnou formou stimulácie, dieťa môže začať vynechávať kľúčové fázy vývinu: sociálne zručnosti, reč, motoriku a schopnosť hrať sa samostatne. V tomto veku deti obľubujú všetko interaktívne – moderné technológie sa preto javia ako ideálny spôsob, ako ich zabaviť. Tu však prichádza dôležité slovo: miera.

Predškoláci ešte nepotrebujú vlastný mobil. Ak už využívajú digitálne zariadenia, malo by to byť s dohľadom dospelého, s jasne určeným časom aj obsahom. Odborníci odporúčajú maximálne 30 minút denne. A len ako výnimočný doplnok. Keď deťom umožníme hrať sa na mobile, musíme vedieť, čo robia, čo pozerajú, kde ťukajú. Preto dbajme na overené aplikácie, na rozprávky a pesničky určené pre ich vek. To isté platí aj pre herné konzoly, počítače, tablety…

Školáci zodpovedne

S nástupom do školy deti začnú využívať technológie aj na vzdelávanie – vyhľadávajú informácie, používajú rôzne edukačné aplikácie, radi hrajú hry, experimentujú s fotením, točením, písaním prvých chatov. V tomto veku neraz vedia ovládať technológiu lepšie ako niektorí dospelí. Rodičov to môže posmeľovať k tomu, aby deťom kúpili vlastný mobil. Je potrebné zdôrazniť, že je veľký rozdiel dať im prvý mobil na spojenie sa, možno na hry, fotenie a je rozdiel automaticky povoliť prístup na internet, kde sa otvárajú dvere aj k nevhodnému obsahu, ktorý nie je určený pre ich oči.

Mobil v rukách malých detí: Nástroj alebo nástraha?

Ak sa rozhodneme kúpiť školákom smartphone, porozprávajme sa predtým, nastavme v rodine vlastné pravidlá. Napríklad:

  • Mobil používame len po splnení povinností – škola, úlohy, upratanie izby majú prednosť pred zábavou.
  • Mobil sa používa len na vopred určené aplikácie alebo aktivity a maximálne 30 minút denne – najlepšie pod dohľadom dospelého.
  • Mobil sa odkladá pred spaním mimo izby – kvalitný spánok je dôležitejší ako nočné ťukanie.
  • Mobil nesmie byť v rukách pri stolovaní, rozhovoroch ani počas návštev – rešpektujeme prítomnosť druhých a učíme deti základom spoločenskej etikety.
  • Rodič zapne rodičovskú kontrolu a má vždy právo skontrolovať, čo sa v mobile deje – dôvera je dôležitá, ale ochrana dieťaťa má prednosť.
  • Žiadne súkromné účty na sociálnych sieťach bez súhlasu rodiča – dieťa si nesmie stiahnuť aplikácie, ani nič do telefónu samo inštalovať.
  • Ak sa tam deje niečo podozrivé, neostaneme ticho – nikdy nekomunikujeme s cudzími osobami cez internet bez vedomia rodičov.
  • Využívame mobil na dobré veci. Pravidelne si nájdeme spoločný čas, kde sa budeme rozprávať o digitálnych technológiách a spoznanie nového zaujímavého obsahu, ktorý osoží.

TIP: NAHRÁVKA NA DOBRÚ NOC

Každý lepší mobil má dnes v sebe diktafón alebo iný spôsob nahrávania hlasu – napríklad aj zvuková správa, takzvaná hlasovka. Skúste poprosiť napríklad starých rodičov, aby deťom nahrali, ako čítajú rozprávku. Aj keď budú od seba vzdialení, vďaka takejto nahrávke sa potom prenesú rovno k deťom do detskej izby. Môžete o to poprosiť aj tety, ujov či krstných rodičov. Najdôležitejšie je, aby technológie zbližovali a prinášali radosť. Hercov z audiokníh tak nahradíte príbuznými, ktorých hlasy deti poznajú. Nezabudnite si tieto nahrávky dobre uchovať.

TIP: POZNAJME SPRÁVNY VEK

Sociálne siete nie sú určené pre malé deti. Väčšina má minimálny vekový limit na registráciu 13 rokov. Dodržiavaním vekových limitov chránime deti pred obsahom, ktorý nie je vhodný pre ich vek, a pred rizikami online sveta. Napríklad pred aplikáciou YouTube uprednostnite YouTube Kids, ktorá je označovaná ako „family friendly“, teda vhodná aj pre menších divákov. Táto detská verzia je bez reklamy, má časovač a obsah je podelený do viacerých vekových a obsahových kategórií.

TIP: PREPOJTE ONLINE S OFFLINE

Nechajte aktivitu pokračovať, aj keď sa práve v mobile či tablete skončila. Keď dieťa pozeralo rozprávku, nech si vezme farbičky a nakreslí vám hlavného hrdinu. Keď hralo hru, nech ju skúsi postaviť z plastelíny alebo z lega. Môžete tiež nakresliť mapu vášho bytu, domu alebo dvora. Potom podľa tejto mapy pripravte jednoduché hľadanie pokladu s indíciami, kde musí orientovať mapu správnym smerom a hľadať skutočné objekty v priestore.

Túto rubriku vám prináša projekt Digitálni rodičia – digitalnirodicia.sk

Mobil v rukách malých detí: Nástroj alebo nástraha?

Foto: stockphotos, archív autorov

Najčítanejšie+

  • Za 3 dni
  • Týždeň
  • Mesiac

Téma+

Najnovší podcast+

Invalid Date

0:00