Vychovávať ako Boh: Úloha a miesto našich detí – 3. časť

Vychovávať ako Boh: Úloha a miesto našich detí – 3. časť

Predošlý článok sa venoval úlohe našich detí v rodine ako modlitebníkov a pomocníkov. Dokončenie tejto témy sa venuje deťom a tínedžerom v misii spoločníkov, „parťákov“ a „pripomínačov“ v rodine.

ÚLOHA 3: ÚŽASNÍ SPOLOČNÍCI

Deti a mladí obyčajne radi počúvajú príbehy dospelých a radi rozprávajú o svojich zážitkoch, záľubách i problémoch tým, ktorým dôverujú. Tieto skutočnosti z nich robia úžasných spoločníkov obzvlášť pre seniorov. Starí rodičia a vnúčatá boli po celé stáročia v prirodzenom vzťahu. Seniori na dôchodku potrebujú a mnohí aj milujú spoločnosť, rovnako ako deti. Pre psychické zdravie starších je nepochybne obrovským benefitom kontakt s mladými ľuďmi a deťmi a ich pestrým mladým svetom. 

Deti a tínedžeri dokážu tvoriť so staršími ľuďmi neobyčajný vzťah. Deti sa rady hrajú a starkí na to poväčšine majú čas. Tempo a výdrž pri prechádzkach býva podobná, radi si pozrú rozprávku aj film, prečítajú si knižku, vyjdú do neďalekého parku alebo na zmrzlinu. Starí rodičia im môžu porozprávať o svojej mladosti, príbehy zo života, odovzdať im múdrosť a skúsenosti. Mladí sú hrdí na svoju silu a výdrž – u starých rodičov ich budú môcť aj prakticky využiť pri pomoci na dvore, v kuchyni či nákupoch.

Ak jeden z manželov odišiel na večnosť, sú to práve vnúčatá, ktoré dokážu dať tomu druhému radosť, zmysel naplnenia dní a láskyplné objatie 100x za deň. Keď vidím vzťah mojich synov so starými rodičmi, uvedomujem si, že je to niečo, čo by sme im sami s manželom nedokázali dať. Potom sa pozerám na svojho otca či svokrovcov, ako sa s vnukmi hrajú, a nejde mi do hlavy, že majú 70+… Nie vždy sa to dá a vzťahy bývajú komplikované. No ak naše deti majú v rodine či okolí seniorov, s ktorými môžu mať krásny vzťah a my im nevyplníme krúžkami celé popoludnia, zažijú ďalší level lásky a naplnia úlohu, ktorá ich naplní.

Ako pomôcť našim deťom a tínedžerom prijať túto úlohu:

  • veďte ich k záujmu o seniorov vo vašej rodine a okolí,
  • telefonujte spolu starým rodičom,
  • navštevujte seniorov, zvlášť vo vašej rodine,
  • ak by to zvládli, dajte deti postrážiť starkým,
  • pobádajte deti, aby si zahrali so seniormi hry,
  • ak môžu prísť, pozývajte starkých na návštevu,
  • urobte zoznam filmov, ktoré by sa páčili deťom aj vašim seniorom,
  • povzbudzujte deti a o to viac tínedžerov, aby starkým prakticky pomáhali.

ÚLOHA 4: NAJLEPŠÍ „PARŤÁCI“

Naše deti majú byť našimi najlepšími „parťákmi“ – ľuďmi, s ktorými najradšej trávime čas a ktorým po manželskom partnerovi najviac dôverujeme. Rovnako ako Boh Otec dôveruje nám – svojim deťom. Priateľov môžeme striedať, deti zostanú súčasťou nášho života navždy. Je nevyhnutné, aby sme s nimi mali blízky, dôverný a kladný vzťah. Nemôžeme čakať, či sa nám takáto úroveň vzťahu podarí. Musíme na nej aktívne pracovať a DOVOLIŤ deťom, aby sa stali našimi „parťákmi“, zdieľať s nimi naše plány, dať im možnosť vstúpiť do tvorby spoločnej budúcnosti. Spomeňme si, čo hovorí Pán Ježiš: „… sluha nevie, čo robí jeho pán. Nazval som vás priateľmi, pretože som vám oznámil všetko, čo som počul od svojho Otca.“Jn 15,15

Darleen Cunningham, vedúca celosvetovej organizácie YWAM, mala dve malé deti a cítila, že je v koncoch. „Prepáčte, máte šesť detí a ešte ste sa nezbláznili. Dokonca vyzeráte celkom šťastná a v poriadku. A vaše deti tiež. Ako sa vám to podarilo?“ opýtala sa Darleen jednej pani, ktorú už dlhší čas pozorovala. Žena sa na ňu usmiala a povedala: „Hm, s každým mojím dieťaťom som sa osobitne spriatelila.“ Darleen si vzala jej radu k srdcu a keď bola pozvaná na návštevu k prezidentovi USA do Bieleho domu, zobrala so sebou svoje dve deti v tínedžerskom veku. Po večeri sa jej pýtali, ako dokázala svoje deti tak úžasne vychovať a ako si vybudovala s nimi taký krásny vzťah. Vtedy odpovedala: „Viete, človek s tým všetkým nezačína, keď sú až tínedžeri…“Darleen sa spriatelila so svojimi deťmi a priatelila sa s nimi naďalej, aj keď boli tínedžeri i dospelí vplyvní ľudia. Napriek tomu, že máme autoritu rodiča, ktorou potrebujeme svoje deti chrániť, rozvíjame s nimi i priateľstvo (alebo nepriateľstvo)– a to nie raz a navždy, ale postupne a stále. To, či naše deti a mladí úlohu nás ako priateľov prijmú, tentokrát viac záleží na nás, ako na nich.

Ako pomôcť našim deťom a tínedžerom prijať túto úlohu:

  • dovoľte, aby vás vtiahli do svojho sveta,
  • pracujte, varte, cestujte spolu,
  • vysvetlite im, že dobrý vzťah a priateľstvo medzi vami sú veľmi dôležité,
  • pýtajte sa ich na názor, nekritizujte ich zaň, ale počúvajte ich ako priateľa, ktorého si veľmi vážite,
  • hovorte s nimi o vašich plánoch (zvážte aj to, ktoré by neboli vhodné),
  • investujte do priateľských posedení a teambuildingu.

ÚLOHA 5: „PRIPOMÍNAČI“

Dostávame sa k prioritnej úlohe našich detí v rodine. Keď som chalanom rozprávala, o čom idem písať a aké myšlienky mám na túto tému v hlave, prerušil ma náš Lukas (9r.) a slávnostne oznámil: „Ja viem, čo je najdôležitejšou úlohou detí v rodine! Predsa ťahať dospelých od práce, aby si mohli oddýchnuť a zažiť niečo pekné!“ „Tak to je presné…“, povedala som si a bez neho by som možno túto úlohu detí ani lepšie nepomenovala. Deti nám neustále PRIPOMÍNAJÚ, že dôležité je ŽIŤ najmä v prítomnosti, ľúbiť a tešiť sa z milióna krásnych jednoduchých vecí okolo nás. Túto misiu majú deti a tínedžeri výborne zvládnutú. Je už len na nás, dospelých, aby sme boli učenlivejší.

Foto: pexels.com

Najčítanejšie+

  • Za 3 dni
  • Týždeň
  • Mesiac

Téma+

Najnovší podcast+

Invalid Date

0:00